Gamle Hovin

Julegate med bygningsvern til glede i koronatider

Publisert 28.11.2020

Bygningsvern og allsang for 38 fremmøtte

Bedre førjulstemning kan man knapt ønske seg. I går kveld ble julegaten tent i det vesle,fredelige samfunnet Hovin en time med bil sør for Trondheim. Dette er ikke en hvilken som helst juelgate. Den består av tre bygninger som utgjør et nedlagt landhandleri. Lokalsamfunnet har samlet seg om å sette bygningene i stand etter antikvariske metoder. De ønsket seg lys og liv i de mørke bygningene. Det har de klart på en imponerende måte, og nå er det andre år på rad de har julgate.

- Vi fikk ganske raskt et ønske om at husene skulle bli mer "levende", særlig når vi av og til så at det kom på lys.  Da tilbudet om å bli med i den lokale gruppa som ønsket å kjøpe butikken og de andre bygningene kom, var vi snare med å si ja.  Det er trist med gamle bygninger som står alene og forlatt. Gleden ved å få være med på å gi livet tilbake til de gamle bygninger var og er fortsatt stor. Denne butikkens rolle har tross alt vært av stor betydning for bygda Hovin, forteller Siri Nordhus, aktiv i Stiftelsen Gamle Hovin.

I 2001 gikk 16 personer i Hovin sammen om å kjøpe de tre bygningene for 170 000 kroner. De dannet et aksjeselskap og formålet var å bevare eiendommen for fremtiden. De ønsket å arrangere utstillinger, ulike møter, pubkvelder og konserter.

Resten av historien kan du lese i Fortidsvern nr. 4 2020.