Mæhle-samlingen trakk stort publikum

Publisert 23.09.2020

Giverviljen var stor da Fortidsminneforeningen inviterte til salgsutstilling til inntekt for restaureringen av kunstnerhjemmet Jorderik sist helg. Mer enn halvparten av Mæhle-samlingen ble solgt.

Stedet var ærverdige Kulturhuset Banken, med sine flotte trappeløp, luftige saler og lysekroner. 870 verk, fra store oljemalerier til akvareller, trykk og helt enkle skisser skulle selges i løpet av én hektisk helg. 45 av bildene var plukket ut til en auksjon som ble avsluttet søndag kl. 15.

Stor takk til giveren Therese Mæhle

Foreningen kjøpte i 2019 eiendommen Jorderik for å redde dette kulturminnet og finne ny bruk – til glede for Lillehammer by. Samme år mottok foreningen i gave kunstsamlingen etter Ole Mæhle, en av kunstnerne som levde og arbeidet i Jorderik gjennom mange år.

Giveren var malerens barnebarn og arving Therese Mæhle, som selv var til stede under salgsutstillingen og som satte stor pris på Lillehammer-folkets interesse for farfarens kunstsamling. Da hun i 2019 fikk vite at Fortidsminneforeningen hadde kjøpt Jorderik, visste hun med en gang hva hun skulle gjøre med samlingen: «Jeg fant ut at dette måtte være den beste måten å få maleriene til å generere verdi, slik at de kan redde bygningen som for meg har vært veldig viktig», sa hun til NRK Innlandet i forkant av utstillingen. Se NRK-innslaget her.

Therese, som selv er smykkekunstner bosatt i Spania, har mange barndomsminner fra bestefarens atelier, «der jeg fikk rote i malersakene hans og se ham arbeide. Er det noe som minner meg om barndommen i Jorderike så er det lukten av oljemaling og terpentin».

Styreleder Margrethe C. Stang takket Therese Mæhle for den fantastiske gaven under den offisielle delen lørdag, der hun også understreket viktigheten av slike donasjoner for foreningens arbeid.

Stor interesse for Jorderik

Etter måneder med planlegging var spenning stor – kunstsalg er en ny aktivitet for foreningen! – og det var derfor ekstra gledelig at publikum strømmet til under arrangementet. Drøyt halvparten av de 870 verkene ble solgt i løpet av helgen, og inntektene går i sin helhet til restaureringsarbeidet. I tillegg bidro arrangementet til mye lokal oppmerksomhet rundt Jorderik-prosjektet. Rundt 100 personer tok også turen innom eiendommen i Erik Bues veg 17. Her kunne prosjektleder Mathilde Sprovin vise rundt i det som nå er en arbeidsplass. I den frodige hagen kunne de yngste prøve seg med pensel og staffeli, på ekte kunstnervis.

Se et utvalg av bildene fra salgsutstillingen

Det vil etter hvert bli lagt planer for hvordan resten av samlingen skal selges, muligens i form av nettsalg.