Trondheim - en by i vekst og levende bilder

På dette arrangementet vil professor i filmvitenskap, Bjørn Sørenssen, ta oss med inn i to filmer: 𝘛𝘳𝘢𝘮 𝘙𝘪𝘥𝘦 𝘙𝘰𝘶𝘯𝘥 𝘛𝘳𝘰𝘯𝘥𝘩𝘫𝘦𝘮 og 𝘛𝘳𝘰𝘯𝘥𝘩𝘦𝘪𝘮 – 𝘦𝘯 𝘣𝘺 𝘪 𝘷𝘦𝘬𝘴𝘵.

De levende bildene har vært en viktig, men ofte oversett kilde til Trondheims byhistorie. Gjennom to filmer, fra henholdsvis 1908 og 1963, finner vi interessante glimt av hvordan man ønsket å presentere byen.

I 1963 var arbeidet med den nye generalplanen for Trondheim i gang og de kommunale myndigheter ønsket å presentere denne i form av en film og ga oppdraget til den erfarne regissøren Nils R. Müller.  Konseptet regissøren kom opp med virker like originalt i dag som den gang: en afrikansk student kommer til Trondheim for å oppleve hvordan moderne byplanlegging utføres. Gebrokkent voice-over ved Rolf Just-Nilssen.  Filmen er tidstypisk som en ”phantom ride” og gir et sjeldent og livfullt bilde av folkelivet i byen

Bjørn Sørenssen er professor i film- og medievitenskap ved Institutt for kunst- og medievitenskap ved NTNU. Hans spesialfelt er filmhistorie, dokumentarfilm og ny medieteknologi. Han har publisert en rekke artikler i norske og utenlandske fagtidsskrifter og boka "Å fange virkeligheten. Dokumentarfilmens århundre" (2007).

𝗛𝗩𝗔 Filmvisning Trondheim- en by i vekst og i levende bilder, med Bjørn Sørenssen 𝗡Å𝗥 Torsdag 2. mars kl 19.00 𝗛𝗩𝗢𝗥 Suhmhuset, Elvegata 6, Trondheim 𝘝𝘦𝘭𝘬𝘰𝘮𝘮𝘦𝘯!

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men vi håper du vil støtte vårt arbeid for bevaring og formidling av vår kulturarv ved å bli medlem i Fortidsminneforeningen. Vi har flere typer medlemskap, også for studenter! 𝗠𝗲𝗹𝗱 𝗱𝗲𝗴 𝗶𝗻𝗻 𝗵𝗲𝗿: http://fortidsminneforeningen.no/bli-medlem