FILMER

Filter

Gi et medlemskap for 2022 i julegave!

Kjenner du noen med hjerte for gamle hus? Gi et medlemskap i foreningen som arbeider for bevaring av vår felles bygningsarv! Et års medlemskap koster kr 550 og inkluderer fire utgaver av medlemsmagasinet Fortidsvern, Årboken og gratis adgang til alle våre besøkseiendommer. Bestill gavemedlemskap ved å sende oss en e-post til post@fortidsminneforeningen.no eller ring tlf. 23 31 70 70.

Fra 1. september får du medlemskap ut 2021 for kun kr 200

Tilbudet inkluderer to utgaver av medlemsmagasinet Fortidsvern og Årboken 2021. 1. januar 2022 endres medlemskapet til ordinært årsmedlemskap kr 550. Du kan også verve medlemmer og gi gavemedlemskap til kampanjepris. Som medlem støtter du arbeidet for bevaring av bygningsarven. Medlemskap gir også gratis adgang til alle foreningens besøkseiendommer, blant dem åtte stavkirker.

Besøk Uvdal stavkirke - en perle i Middelalderdalen

Uvdal stavkirke i Numedal i Viken er et eksempel på det vi kan kalle en hemmelighet: Den mer enn 850 år gamle kirken skjuler et helt unikt interiør - et dekorert kirkerom som blant annet inspirerte maleren Harriet Backer tidlig på 1900-tallet. Samtidig er den en av foreningens mindre besøkte stavkirker. Sommersesongen starter 1. juni og varer til 31. august, men du kan allerede oppleve stavkirken og Nore og Uvdal Bygdetun i vinterferien: Vi holder åpent fra fredag 26. februar til tirsdag 2. mars.

VIDEO: Gjenskaper Urnesportalen nesten tusen år etter at den ble til

Urnesportalen på Urnes stavkirke er blant våre mest ikoniske eksempler på treskjærerkunst. Nå skal landets fremste treskjærere lage en rekonstruksjon – og forstå mer om arbeidet kolleger utførte for 950 år siden! Det endelige resultatet skal besøkende få ta og kjenne på i det kommende Urnes verdensarvsenter.

Urnes stavkirke - verdensarven ved Lustrafjorden

Etter 40 år på UNESCOs verdensarvliste skal Urnes stavkirke omsider bli et verdensarvsenter. Byggingen av det nye besøkssenteret vil få stor betydning for lokalsamfunnet og regionen. Med konseptet "Verden inn på tunet" skal opplevelsene omfatte også kulturlandskapet rundt stavkirken og bli et møte mellom historie og samtid, natur og kulturarv. Fortidsminneforeningen er kommet langt i planleggingen av senteret som staten selv har bestilt og forpliktet seg til, men nå er hele prosjektet i fare for å stoppe opp; ingen midler er satt av i statsbudsjettet for 2021.

Unge håndverkere fikser gamle vinduer - video

Fremtidens bygningsvernere? Restaureringen av kunstnerhjemmet Jorderik i Lillehammer skaper samtidig en arena for kurs og læring. I sommer fikk sju lærlinger prøve seg på restaurering av de 100 år gamle vinduene.

Salgsutstilling til inntekt for kunstnerhjemmet Jorderik

19. og 20. september selger vi Ole Mæhle-samlingen. I 2019 fikk foreningen 870 verk i gave av malerens arving og barnebarn Therese Mæhle. Nå legger vi alle bildene ut for salg i Kulturhuset Banken i Lillehammer,  for å finansiere restaureringen av Jorderik, eiendommen der kunstneren levde og arbeidet i en årrekke. Nå kan du sikre deg et signert kunstverk - og samtidig bidra til at dette kulturminnet reddes og får ny bruk! https://fortidsminneforeningen.no/aktuelt/maehle-samlingen/

Gamle hus byr på overraskelser!

Å gi seg i kast med et prosjekt som kunstnerhjemmet Jorderik i Lillehammer er ikke for den skvetne. Bli med Mathilde Sprovin på en befaring for høstens arbeider starter for alvor. Følg dette spennende restaureringsprosjektet på https://jorderik.no/

Opplev kulturarven i sommer!

Opplev kulturarven i sommer! Som medlem kommer du gratis inn på alle Fortidsminneforeningens besøkseiendommer, blant dem praktfulle Kvernes stavkirke i Averøy og syv andre av landets stavkirker.  Besøk oss! Støtt oss! Bli medlem!

Besøk oss - støtt oss - bli medlem!

Opplev kulturarven i sommer! Som medlem av Fortidsminneforeningen kommer du gratis inn på alle våre besøkseiendommer, blant dem Borgund og sju andre stavkirker.

Bli med på kurs i tørrmuring på Abborhøgda

I 2019 overtok Fortidsminneforeningen det fredede skogfinnetorpet Abborhøgda på Varaldskogen i Kongsvinger. Nå skal de ti bygningene som omkranser tunet settes i stand, og vi begynner med jordkjelleren i juni 2020.

Velkommen til stavkirkene ved Sognefjorden

1. juni åpner vi stavkirkene Borgund i Lærdal, Hopperstad i Vik, Kaupanger i Sogndal og Urnes i Luster. Opplev 800 år gammel historie på noen av landets vakreste steder! Som medlem av Fortidsminneforeningen kommer du gratis inn (du eier jo en bit av disse kulturskattene).