MØT FORTIMUS!

Flaggermusa med supervernkrefter

Fortimus er Fortidsminneforeningens barnemaskot og veiviser for barn til utforskende og spennende opplevelser ved Fortidsminneforeningens mange gamle bygninger. Fortellingen om Fortimus er bygd på en sann historie om flaggermus som hadde vært inne i Urnes stavkirke og tisset på treverket der. Det ble det mye ståhei av! Hva gjør man med ei freda flaggermus som tisser i ei freda stavkirke? Her startet historien om Fortimus og Urnesløven. Om Fortimus som blir flaggermusa med supervernkrefter.

Fortimus og Urnesløven

Bli med på opplevelser med Fortimus! De eiendommene til Fortidsminneforeningen som er merket med Fortimus her på nettstedet, har Fortimus-opplegg til barn som besøker attraksjonen.

Gratis Fortimushefte til  barn. Barna som kommer til eiendommene som er merket med Fortimus får et eget flott hefte med fortellinga om "Urnesløven og flaggermusa med supervernkrefter" og ei artig fingerdukke med Fortimus. -Så starter oppdagerferden i spennende gamle hus!

Synes du flaggermus ser litt skumle ut?

Fortimus er en brunlangøre (Plecotus auritus) med nesten like lange ører som kroppen. Ganske så søt type.

Han er en nysgjerrig skapning som med sin gode hørsel og nokså gode syn danner seg et nøyaktig bilde av omgivelsene.

Han elsker å spise nattsommerfugler, og har god matlyst. Han kan spise flere tusen innsekter i løpet av ei natt der han flyr rundt i nattemørket. - Men har han noen fiender?

Flaggermusfamilien

Fortimus har fått med seg hele familien sin som medhjelpere, og de holder til på Fortidsminneforeningens mange eiendommer. Prøv å gjett hvem som bor hvor!

LES MER OM ALLE I FAMILIEN HER

Jeg er en brunlangøre (Plecotus auritus)

Bærekraft for framtida

Fortellinga om Fortimus handler om at vi alle må ta godt vare på kulturminner og naturen de er den del av slik at de blir bevart for framtida. Det er mange sårbare skapninger som vi må passe ekstra godt på, slik som den gamle "vikingbien". Hvem tenker du på?

Visste du at flaggermus?

• Skriker høyfrekvent lyd
  • Bruker hørselen til å finne fram på nært hold
  • Har fem fingre og fem tær
  • Bruker bakbeina som kam og grer seg ofte
  • Er et pattedyr (føder unger)
  • Får som regel 1 unge i året
  • Er en eldgammel dyregruppe – 60 millioner år
  • Spiser insekter og edderkoppdyr (Norge/Europa)
  • Kan spise mer enn 3000 insekter i løpet av ei natt
  • Har 24–38 tenner
  • Kan bli 30–40 år gamle
  • Er freda i Norge og Europa

Verdt å vite om Fortimus

• Kroppen er 4–5 cm lang
  • Ørene er nesten like lange som kroppen
  • Vingespenn på 24–28 cm
  • Har store øyne
  • Skriker gjennom nesen
  • Går fra lys til mørk tone i ett skrik
  • Jakter insekter i trærne
  • Spiser gjerne nattsommerfugler (møll)

Oppdag Borgund stavkirke!

På Borgund stavkirke kan du bli med Fortimus på dragehodejakt, lære om runer og lete med lommelykt etter "den mystiske mannen".

Den skumle Urnesløven

Urnesløven passer på de gamle bygningene til Fortidsminneforeningen. Han har vært i Urnes stavkirke siden kirka ble bygget i 1130. Han er gammel og klok. Urnesløven er også streng og ganske skummel med hoggtenner og tunga hengende ute.

Nå har den gamle løven fått Fortimus som medhjelper og sammen passer de på stavkirker, slott og andre gamle bygninger som er viktig å bevare for framtida.

Løven fra Urnes er skåret ut øverst på en stolpe, høyt over gulvet inne i Urnes stavkirke. Den våknet til live da Fortimus tisset på treverket i kirka, og med det startet fortellingene om den gamle Urnesløven og Fortimus, flaggermusa med supervernkrefter.

Urnesløven

Urnesløven er gammel, like gammel som Urnes stavkirke som ble bygget rundt 1130. Løven har en lang hale som den svinger over ryggen. Fortimus synes det ser ut som vinger og lurer på om løven er et flyvende dyr, slik som flaggermus. Neida, løven har beina på bakken. Den bruker halen til å vifte vekk irriterende fluer. Og halen får en ekstra sving på seg når løven er litt grinete.

Visste du at?

Fortimus er i vinterdvale om vinteren, men våkner når eiendommene åpner om våren. Flaggermus finner seg et passe kjølig sted, kanskje en grotte, og henger opp ned i dvale fra oktober til april. Flaggermus er forresten veldig glad i gamle hus, og holder gjerne til der om sommeren.

Møt hele Fortimusfamilien!

GRANDONKEL FREDO

Familiens glupe mattehode som flyr som en hakkespett

Grandonkel Fredo er den godmodige munken som passer på klosterruiner fra middelalder. Han er familiens matematikk-hjerne, og den alle spør til råds.

Han er stiv og støl i kroppen - kanskje fordi livet i klosterruinene er nokså kaldt og trekkfullt, der han henger og leser i gamle skrifter.

Du kan se at det er grandonkel som kommer flyvende. Det går rett og slett litt sakte med han, og han glemmer innimellom å slå med vingene fordi han tenker på alt han har lest samtidig som han tar noen regnestykker i lufta. Det gjør at han flyr i buer – opp og ned, omtrent som en hakkespett.

TANTE FABULA

Tanta som er hemmelig bryllupsgjest i kirker og gråter opp-ned

Tante Fabula har siden hun var bitteliten drømt om gamle kirker, og hun likte å leke gjemsel inne i kirkespir.

Hun er glad i bryllup og så ofte hun kan sniker hun seg inn i kirker, henger opp ned med tårer i øyekroken og ser på brudepar og bryllupsgjester.

Ingen vet hvor mange kirker hun har vært inne i, og antagelig vet hun det ikke selv heller.

Hun drømmer om vakre kirker, hele tiden – og forteller alle som vil høre på om flotte farger, mønstre, utskjæringer og lysestaker.

TANTE FRESIA

Den tøffeste tanta fra middelalder med slott i Trøndelag

Tante Fresia er familiens tøffeste. Du tuller ikke med henne. Hun er kledd som en ridder fra middelalder, med sverd i beltet.

Tante Fresia holder til på Steinvikholm slott i Trøndelag, og er like tøff som vinteren på holmen i Trondheimsfjorden.

Det er tante Fresia som ordner opp når noen er i trøbbel. Hun lar seg ikke skremme av fiender som katter og ugler på flaggermusjakt.

Dessuten liker hun å skremme resten av slekta med skumle historier fra fangehull, spioner og mørke netter på slottet.

Ingen kan mer om middelalderen enn tante Fresia. Det sier hun i alle fall selv. Tøff utenpå, men hun har et hjerte av gull

FETTER FLAGRUS

Dyrevennen som drømmer om å få supervernkrefter

Fetter Flagrus er en vennlig fyr, som alltid gomler på et grasstrå.

Han er veldig glad i dyr og liker livet på landet, gårder og stabbur.

Han trives med å så frø i jorda om våren og se det vokse og gro. Han er glad i gulrøtter, noe som er nokså spesielt for ei flaggermus.

Han er familiens mest hjelpsomme, og tar gjerne i et tak, der trengs.

Han er hjemmekjær, og trives best med tjærebredde vegger og lukten av høy.
Han er litt misunnelig på fetteren, Fortimus, som har fått supervernkrefter.

Flagrus pønsker på en plan om å gjøre noe modig og bli like kjent som fetteren.

LILLESØSTER FIONA

Sjarmøren med perlekjede som skremmer de fleste

Lillesøster Fiona er familiens luftakrobat, og det eneste hun er opptatt av er å lære seg nye stup og halsbrekkende øvelser.

Familien er litt bekymret for hva det skal bli av henne.

Tante Fresia har snakket strengt til henne mange ganger om alle farer som lurer, men Fiona bare smiler det store smilet sitt og sjarmerer Trønder-tanta.

Hun er liten og søt, men rampete også. Det er hun som har skremt flest folk av alle i flaggermusfamilien, der hun brått stuper gjennom nattemørket med perlekjedet sitt om halsen.

Ingen skjønner at perlene fortsatt henger om halsen hennes, slik som hun turnerer rundt.

FETTER FENDER

Den tatoverte fetteren fra fyret som liker seg på sjøen

Fetter Fender liker seg ved sjøen med fyr og fort. Han lukter salt sjø, tang og tare og liker seg når det kommer ei regnbyge.

Det sies at han har vært med på et skip til England en gang, og at han på den turen fikk tatovering på den ene vingen.

Det er den store snakkisen i familien. Alle i familien er misunnelige på fetter Fenders reiseopplevelser.

Han sier til og med at han tar Hurtigruta en gang i året for å se flest mulig fyr langs kysten.

Men det er i Bodø han føler seg hjemme, på fyret i havna der han kan følge med på alle båtene. Der han kan drømme om gamle reiser og havner han har besøkt. Og kommer det noen innom, forteller han gjerne ei skrøne eller to.