AVLYST: Kurs i håndhøvling

Publisert 18.02.2020

Kurset i håndhøvling er avlyst grunnet korona-situasjonen.

På dette kurset får vi være med og høvle materialer som skal brukes til ytterpanel, golvbord og takbord på freda bygninger. Vi skal lære om forskjellige typer høvler og hva de brukes til, med oppsetting av såle og stål, og hvordan bruke verktøyet.

Hvor: Støsaga i Harasjøen Næringspark, Stange. http://www.harasjoen.no/beliggenhet

Når: Torsdag 19. og fredag 20. mars kl. 9-16.

Innlandet fylkeskommune arrangerer kurset sammen med Fortidsminneforeningens «Kulturminner for alle». Kursholder er Hans Andreas Lien fra Gjøvik som jobber som tømrer og tradisjonshåndverker, og han har spesialisert seg på høvelmaking og håndhøvling. Tradisjonshandverker Sveinung Sletten fra Ilseng bistår også.

Kurset er gratis og inkluderer lunsj og kaffe. Deltakerne får kursbevis. Målgruppa er særlig yngre handverkere for å sikre kompetanse blant neste generasjon, og lærlinger/elever.

Ta på varme klær, for vi skal være ute det meste av tida. Ta gjerne med høvler og skottbenk hvis du har. Vi anbefaler også å være med på kurset i å sortere disse materialene på forhånd, 10. mars, samme sted.

Påmelding til agnethe.jovall@innlandetfylke.no / 99490087 innen 12. mars.