Kurs i bygging av bakerovn i Salangen

Publisert 23.06.2020

Kurset vil ta for seg ulike steg i prosessen og gi et godt innblikk i prinsippene for hvordan en bakerovn mures opp.

Vi skal bygge en tradisjonell bakerovn på gården Breidablikk i Salangen. Tidligere har vi laftet ei bu her og ovnen skal bygges i tilknytning til denne. Bygging av ovnen arrangeres som et kurs slik at flere kan lære teknikken. Fortidsminneforeningen har gitt tilskudd til kurset som skjer 3. til 7. august 2020.

Hvor: Breidablikk gård i Snaglia, Salangen kommune, Troms.
Antall deltakere: 8
Kursholder: Tradisjonshandverker Eysten Greibrokk
Påmelding: Innen 10. Juli 2020. Send påmelding til kjartan.gran@online.no, tlf 90 69 19 62
Mulighet for overnatting: Dette kan avtales med Kjartan ved påmelding.

Om kurset:
Bakerovnen skal bygges I tilknytning til en laftet bu. Selve ovnen bygges utenfor husveggen, mens det blir ei grue innvendig I huset.
Ovnen bygges av teglstein og mures med leire.
Om kursleder: Eystein Greibrokk er en av landets fremste leirmurere. I 2019 fikk han Aust-Agders fylkeskommunes kulturvernpris for sitt arbeid med å bevare og videreformidle kunnskapen om murerhandverket.
Fra prisutdelingen: "Eystein Greibrokk arbeider for å få fram murverket som en viktig del av bygningshistorien. Murerfaget har ikke fått den samme oppmerksomheten som tømrerfaget i bygningsvernet og spesielt muring med leire har hatt lav status. Eystein har løftet fram denne kunnskapen og arbeidet med å formidle den videre. Han har bidratt gjennom ulike prosjekter til å videreutvikle den handlingsbårne kunnskapen om bruk av leire som byggemateriale. Dette er noe av det viktigste for Eystein, dette å føre kunnskapen videre."

Velkommen!

Hilsen Kjartan og Marit