Kurs i tørrmuring på Abborhøgda

Publisert 13.05.2020

Jordkjelleren på skogfinnetorpet Abborhøgda skal settes i stand, og vi inviterer til kurs i tørrmuring.

Fortidsminneforeningen har i 2020 blitt eier av Abborhøgda, en unik skogfinsk gård med fredede bygg og fredet kulturlandskap i Kongsvinger kommune. Nå skal vi begynne å sette eiendommen i stand og jordkjelleren er den første bygningen vi går i gang med, og i den anledning inviterer vi i samarbeid med Innlandet fylkeskommune til kurs i tørrmuring.

Når: 11-12 juni 2020

Hvor: Abborhøgda, Varaldskogen, Kongsvinger Tema: Tørrmuring

Antall deltakere: 5 stk. håndverkere

Kursholder: Vegard Røhme

Påmeldingsavgift: 500 kr, inkl. mat.

Søknadsfrist: 28.mai

Send søknad og CV til: hedda@fortidsminneforeningen.no

Om jordkjelleren og kurset:

• Jordkjelleren består natursteinvegger nedgravd i bakken, med et buet takhvelv av rundstokker som er dekket med never og jord.
• Oppå står det en lav laftet vegg med saltak.
• I forbindelse med istandsettingen ønsker vi å tilby et 2 dagers kurs i tørrmuring for håndverkere som bor i området.
• Målsettingen er å øke håndverkskompetansen i området og bidra til at flere får mer spesialisert kunnskap.
• Kurset vil ta for seg ulike steg i prosessen og gi et godt innblikk i prinsippene for hvordan en jordkjeller mures opp.

Invitasjon og program (pdf)