Vestfold og Telemark

Publisert 10.07.2020

Velkommen til Vestfold og Telemark avdelingers medlemstur, utsatt til 12. september

Middelalderkirker og kirkekunst i det nye fylket vårt

Kl 9.30: Vi starter i Olavskirken i Bamble, kirkeruin fra middelalderen og trekirken tegnet av Gustav Lammers, altertavlene er også hans verk. Videre til Gjerpen kirke med apsismosaikk av Emanuel Vigeland, Kapittelberget i Skien med interessant historie. På vei til Vestfold ser vi kalkmaleriene i Siljan kirke med skipsmotiver + moderne tekstilutsmykning av Else Marie Jakobsen. Så skal vi innom Kjose kirke. tegnet av Lammers og med gotisk kalvariegruppe, deretter Tanum, Olavskirke med middelalder- og renessansedetaljer og maleri av Eilif Petersen. Tårnet er tegnet av Lammers. Til slutt besøker vi Tanum prestegård, der Hanna Winsnes var prestefrue, og der dagens beboer, Jørn Holme, tar oss imot.

Påmelding innen 25.august ved innbetaling kr 200 for medlemmer, 300 for ikke-medlemmer.

Kontonr. 24000725095.

Vi bruker egne biler og avtaler kjøring med hverandre. Vi har med egen mat og drikke for en innholdsrik dag som vil vare til ca kl 18.

(Forbehold om endringer i programmet)

Tlf kontakt 91376292