Elvebakken er et sjøsamisk gårdsanlegg med hovedhus, fjøs, verksted, sommerfjøs og naust. Anlegget ligger i Balsfjord i Tromsø og er automatisk fredet. Familien på gården har levd etter sjøsamiske tradisjoner med alle de kunnskaper og tilpassinger og den arbeidsinnsatsen som det krevde. De første husene på gården var gammer. Hovedhusets tømmerkjerne ble kjøpt på Laksvatn i 1918, og ble gjenreist i 1922. Huset har to rom og soveloft, er utvendig panelt og okermalt. Av andre hus er der laftet lågfjøs fra 1920-tallet, sommerfjøs fra 1912, to skjåer, melkekjølehus i bekken og naust ved fjæra. Flere av husene var kjøpt brukt, tatt ned og fraktet til gårds for gjenoppsetting.

I 2000 ble gården fraflyttet og hus med innbo ble testamentert til Fortidsminneforeningen av siste beboer Peder Jeremias Hansen. Han og søsteren Ingrid Hansen bodde sammen der som pensjonister. Fortidsminneforeningen overtok eiendommen i 2003.

TILLEGGSINFORMASJON

Besøk