Bygger prammen som revolusjonerte kystlivet

Å bygge en 1700-tallspram på en snau uke – med tradisjonelle teknikker – det er målet når en gjeng unge håndverkere i disse dager er samlet til prambygging under Risør Trebåtfestival.

Her skal alle faser av båtbyggingen læres og prøves – fra materialvalg til «å sikte krumme linjer» til klinkbygging.

Dette unike prosjektet i regi av Kulturminner for alle er resultat av et spleiselag bestående av Fortidsminneforeningen, Kulturminnefondet, Håndverksinstituttet, Forbundet Kysten, Agder fylkeskommune og Risør Trebåtfestival.

Målet med kurset er å nå ut til yngre håndverkere og gi dem kjennskap til og kunnskap om båtbygging og håndverkstradisjoner. Hovedkursholder denne uken er «pramkongen» John Andersen fra Kystlaget Øster Riisøer. Han får hjelp av Ella Mørtsell som er lærling hos Oselvarverkstaden i Os i Hordaland.

pram 444

Prammen - kystens «folkevogn»

Prammen er en «ung» tradisjonsbåt som fant sin form på slutten av 1700-tallet. Dens arnested er kysten av nåværende Aust-Agder. Prammen nærmest revolusjonerte folks mulighet til å forflytte seg i en tid da sjø, vann og elver var ferdselsveiene. De sørlandske båtene før 1800 var store, tunge og dyre og ble benyttet til fiske og frakt. Med prammens inntreden kom båten som kostet kun en tredjedel.

Kombinert med prammens fleksibilitet i størrelse, fra 10 til 18 fot, ble dette raskt en båt for alle. Nå kunne kvinner og unger få båt til eget bruk og vi fikk en oppblomstring av lag og foreningsvirksomhet. For skolebarna langs kysten og ved innsjøer ga prammen en langt lettere hverdag. Prammen kunne formes til å bære tung last, eller lages så lett og liten at selv de minste kunne «fyke» bortover sjøen. Prammen holdt stand til slutten av 1950-årene da plastbåten overtok.

pram 111

Anvendelig spesialkunnskap

Pramkurset denne uken gir deltakerne ferdighetstrening i selve båtbyggerhåndverket. I dette ligger material- og verktøykunnskap. Mye av dette skiller seg fra andre håndverk, men tross sine forskjeller har kunnskap fra båtbygging vært nyttig ved utøving av andre fag. En av de store forskjellene er kunnskapen om å sikte krumme linjer, å trene øye og hjerne til å oppdage hvilket fantastisk redskap dette er.

Hovedarbeidsteknikken når en lager en pram heter klinkbygging. Dette betyr at bordene legges utenpå hverandre og holdes sammen med jern- eller kobberklink, en slags spiker med et påsatt hode også på innsiden. Dette er en gammel teknikk som selv vikingene mestret og er svært spennende å utøve i praksis. Nøyaktighet er viktig, nærmest en dyd, ved båtbygging: Den skal jo bli tett!

– Under kurset har vi tre prammer under bygging på tre stadier slik at deltakerne får prøve seg på alle faser av prambyggingen, forteller Lars Erik Haugen i Kulturminner for alle. –  Målet er at vi ved kursslutt skal ha én ferdig bygget pram å vise frem til publikum lørdag 3. august. Men kom gjerne innom og følg arbeidet på Dampskipskaia underveis!

pram 777

Prammene skal leies ut

Etter kurset vil de tre prammene bli tatt vare på av Risør Trebåtfestival, Øster Riisøer Kystlag og selskapet Risør By. Båtene vil bli tilgjengelige i Risørs gjestehavn til utlån/utleie til turister og gjester. Dette vil bli administrert og markedsført gjennom Risør By for å gi byens folk og turister en fin mulighet til å oppleve skjærgården hvis man ikke har båt selv.