Olsok ved Nore stavkirkes 850-årsjubileum

Vi inviterer til et døgn viet Nore stavkirke som gudshus og samlingspunkt i fortid og nåtid.

Nore stavkirkes historie starter i 1167. I de 850 årene som har gått siden stavkirken ble bygget har folk kommet til kirken for å søke Gud og fellesskap, for å markere livets store begivenheter, for å sørge og for å feire. I middelalderen var Olsok en av de viktigste festene. Olsok ble feiret gjennom dager og netter, med 28. og 29. juli som høydepunkt. Olsok blir dermed en naturlig ramme for å feire at Nore stavkirke er 850 år. Gjennom kirkens historie har man ordnet døgnet etter faste bønner som ble holdt til faste tider – tidebønner. Med dette som ramme inviterer vi til et døgn viet Nore stavkirke som gudshus og samlingspunkt i fortid og nåtid.

Fredag 28. juli

kl. 22.00: Completorium Dagens siste bønn
Vi begynner stavkirkejubileet med en kveldsbønn etter gammel kirkelig tradisjon. Vi får høre beretningen om Olav den Hellige, og går inn i Olavsvaken med bønn, sang og bibellesninger.
På denne kveldsbønnen vil det bli brukt røkelse.

Lørdag 29. juli

kl. 06.30: Laudes – bønn ved morgengry
Ved soloppgang fortsetter vi kirkejubileet. Vi holder morgenbønn etter gammel kirkelig tradisjon. På denne morgenbønnen vil det bli brukt røkelse.

kl. 12.00: Nattverdsgudstjeneste på latin
Da kristendommen kom til Norge var latin språket det skjedde på, og i Nore stavkirke ble gudstjeneste holdt på latin i knappe 400 år. Blant datidens numedøler ville nok de fleste kjenne gangen i gudstjenesten godt, men det foregikk på et språk som ikke var deres morsmål. Dermed var gudstjenesten både kjent og ukjent på samme tid. For å kjenne litt på dette holder vi en nattverdsgudstjeneste etter Den norske kirkes liturgi – på latin.

kl. 12.45: Foredrag om stavkirken ved bygningshistoriker Ola Storsletten

kl. 13.30: BuiNore selger kaffe og vafler

kl. 14.00: Non Bønn ved den niende time
Enkel tidebønn.

kl. 14.30: Foredrag om dekoren i kirkerommet ved Anne Berit Fjermedal

NB! Anne Berit Fjermedal er dessverre forhindret fra å delta. I stedet stiller kunsthistoriker Tove Frøvoll Thoresen.

kl. 18.00: Olsokvesper
Den tradisjonsrike Olsokgudstjenesten er stavkirkejubileets hovedgudstjeneste. Nore og Uvdal kirkekor medvirker.

kl. 18.45: Kirkekaffe
Nore og Uvdal menighetsråd står for kirkekaffe på kirkebakken.

kl. 19.30: Jubileumskonsert «Livsens Klang»

kl. 21.00: Jubileumskonsert «Livsens Klang»
Sverre Heimdal har skrevet en ny tekst basert på stavkirkeprekenen fra 1100-tallet. Teksten handler om de ulike delene av bygget og hva de symboliserer. Konserten vil inneholde nylaget musikk i tradisjonell stil, nye arrangement av gamle folketoner, sammen med tradisjonell folkemusikk. Det blir også innslag med folkedans.
Sangeren og lyrespilleren Åshild Wetterhus er musikalsk leder.

Numedal Spel- og Dansarlag og Nore Spelemannslag opptrer med:
Thov Wetterhus, munnharpe
Birgit Kollandsrud Friis, sjøfløyte