Uvdal stavkirkes 850-årsjubileum

Hold av lørdag 21. juli! Da feirer vi at Uvdal stavkirke har stått i hele 850 år. Gled deg til spennende foredrag, håndverksdemonstrasjoner, gudstjeneste, konsert og dans.

Uvdal stavkirke,en av Fortidsminneforeningens 40 eiendommer. ble trolig reist i 1168 (undersøkelser viser at tømmeret ble felt det året), som et enkelt nesten kvadratisk kirkerom, der takrytteren ble båretav en midtstolpe. Koret var ganske lite og var avsluttet med en apsis. Kirken var omgitt av en svalgang. I løpet av høymiddelalderen ble skipet forlenget en halv gang og en midtstolpe nr 2 ble etablert. Koret ble delvis forlenget. De første vinduene ble satt inn i 1620. Kirken ble første gang innvendig dekorert i 1650-årene (1656) og senere i 1680-årene, etter at koret ble revet og bygget bredere. Kirken ble utvidet med korsarmer omkring 1720, et resultat av økt folketall og behov for mer plass i kirken. Ved ombyggingen fikk kirken også nyere dekor.

Denne lange bygningshistorien markerer Fortidsminneforeningen, Nore og Uvdal menighetsråd og Nore og Uvdal kommune med en jubileumsfest spekket med spennende innhold lørdag 21. juli.

Program

12:00 Åpning av Uvdal stavkirkes 850 års-jubileum ved Ola Fjeldheim, generalsekretær i Fortidsminneforeningen

13.00 –16.00 Tømrerne Nils Gunnar Hjalland og Tore Sønju, deltakere I Riksantikvarens stavkirkeprogram, viser gamle håndverkstradisjoner på tunet

13.00 «Historien sitter i veggene – og ligger under golvet». Foredrag ved arkitekt Nils Friis

14.30 «...alter til min glædes Gud oc tacke dig Gud for lyre...» Kirkens dekor og interiør, foredrag ved kunsthistoriker Tove Frøvoll Thoresen

16.00 Jubileumsgudstjeneste: «Rom for sorg og glede i 850 år»

17.00 Kirkekaffe og enkel servering ved Nore og Uvdal menighetsråd

18.30 og 20.30 «LIVSENS KLANG». Konsert i stavkirken, to forestillinger. Sverre Heimdal har skrevet en ny tekst basert på stavkirkeprekenen fra 1100-tallet. Sangeren og lyrespilleren Åshild Wetterhus er musikalsk leder. Numedal Spel- og Dansarlag og Nore Spelemannslag opptrer med:Thov Wetterhus, munnharpe, Birgit Kollandsrud Friis, sjøfløyte, Bjørnar Blaavarp Heimdal, hardingfele, Synnøve Lassegård, orgel, Lars Fullu, sang, Halvor Lesteberg, sang, Else Marie Gundersen, sang, Sigrun Blaavarp Heimdal, sang, kraviklyre, dans, Asgeir Blaavarp Heimdal, dans.

Billett til konserten kr. 200,- (begr. antall). Påmelding til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. (betales kontant i døra). Billetter selges også i skolestua på Nore og Uvdal bygdetun.

12.30–16.00 Uvdal bygdekvinnelag har matsalg på tunet: betasuppe, kaker og kaffe m.m.

12.00 – 18.00 «Uvdal stavkirke forteller». Utstilling av gjenstander og bilder i Kornmagasinet. Utstillingen vil være åpen hver dag resten av sesongen

Velkommen!

Nore stavkyrkje (1167-2017) feiret sin 850-årtsdag på Olsok i fjor. Les om arrangementet her

Les mer om Uvdal stavkirke her