– Å besøke Borgund skal være både magisk og bærekraftig

Med 50 000 besøkende i fjor er Borgund stavkirke foreningens mest populære attraksjon. 15. april åpner det som kan bli nok en rekordsesong for Tanna Gjeraker.

– Det å tre inn Borgund stavkirke for første gang skal føles som magi – og samtidig skal det vi tilbyr her oppleves som noe ekte, sier Tanna Gjeraker.

I snart ti år har hun vært daglig leder for Borgund stavkirke og besøkssenter i Lærdal kommune i Sogn og Fjordane. Hun driver Fortidsminneforeningens mest innbringende turistattraksjon, med hele 50 000 besøkende i 2018, en økning på 5000 fra året før. 15. april åpner den mer enn 800 år gamle kirken for nok en sesong.

Se datoer for sesongåpning i alle våre attraksjoner nederst i saken

Nye inngangsrutiner og barnesatsing

Om fjoråret rent besøksmessig var en suksess, var det også krevende. En rekordvarm sommer kombinert med ombygging av besøkssenteret, endring av inngangsrutiner og tjæring av stavkirken mens den samtidig var åpen for publikum krevde ekstra logistikk og tålmodighet. I tillegg ble besøkssenteret kun tilgjengelig for gjester som kjøpte inngangsbillett - i motsetning til årene før da besøkssenteret var åpent for alle.

– I dag er jeg veldig glad for at vi gjennomførte denne endringen.  Jeg er overbevist om at besøksopplevelsen for de som faktisk betaler nå er blitt større, vi hadde rett og slett ikkje kapasitet lengre til å ta imot alle som som kun skulle innom besøkssenteret ,sier Tanna.

I 2019 skjer det flere ting: Fortidsminneforeningens 175-årsjubileum skal markeres, og Fortimus, foreningens nye barnesatsing i form av en flaggermus med supervernkrefter, skal innta Borgund og flere andre av eiendommene våre.

Sjekk alt som skjer på eiendommene våre i jubileumsåret 2019

– En barnesatsing har jeg ønsket meg i flere år. Vi har mange barnefamilier innom og med det nye opplegget foreningen nå har utarbeidet for eiendommene vil vi kunne aktivisere barna på en helt ny måte, sier Tanna.

Videre sluttføres tjæringen av kirken denne våren, et arbeid mange turister opplever som en ekstra dimensjon ved besøket. (Artikkelen fortsetter under bildet.)

20180427 091202 resized

I 2018 ble store deler av stavkirken innsatt med tjære. Arbeidet sluttføres i 2019. Hos mange turister det det pupulært å følge dette tradisjonsarbeidet.

Folk elsker å se håndverkere i arbeid på kirkebygget. Å ta vare på gamle bygninger med gamle metoder fascinerer. Vi har i flere år hatt håndverksdager for skoleungdom, og merker at også turistene ser dette som veldig spennende. 6. og 7. juni skal vi ha håndverksdager ute rundt kirken, og da blir det muligheter også for besøkende å prøve seg på smiing og andre ferdigheter.

Opptatt av bærekraft og tålegrense

At det skal være noe helt spesielt å besøke Borgund stavkirke er Tannas hjertesak. Ja, foreningen skal og vil tjene penger, men ikke for enhver pris. Som ellers i verden oppleves det et økende press på attraksjoner også i Norge, og Borgund er ikke et unntak. Hva tåler en liten trekirke fra 1100-tallet?

– Det er vanskelig å sette en absolutt grense. I fjor hadde vi 50 000 besøkende i løpet av fem og en halv måned, og kanskje tåler vi fint enda 10 000, eller mer. Men vi tenker mye på hvordan denne turiststrømmen skal håndteres. I Amsterdam besøkes Anne Franks hus av 1,2 millioner i året. Det får man til ved å selge billetter kun på internett i forkant og gi hver gjest et tidspunkt for besøket. Vi forsøker også å flytte trafikk fra Borgund til andre stavkirker, og her er den nye websiden www.stavechurch.com et viktig verktøy.

Bærekraftig reiseliv er verdens viktigste reiselivstrend i dag og det ser ut til å vare. Tanna var tidlig ute med å tenke såkalt miljøsertifisering, altså jobbe for at turistattraksjonen oppfyller visse krav når det gjelder bærekraft, som gjenvinning og energiøkonomisering.

– For ti år siden var dette en måte å posisjonere seg på, tiltak som kunne gi positiv omtale. I dag er det nærmest blitt en nødvendighet, «alle vet om miljøet» og man forventer at vi har en miljøprofil.

For ti år siden ble Lærdal sammen med Trysil og Røros Norges tre første kommuner til å bli definert som «sustainable destinations», bærekraftige reisemål. Dette ble en driver for å få flest mulig bedrifter lokalt til å gjøre noe for å bli mer miljøvennlige. Borgund har vært miljøsertifisert som Miljøfyrtårn i snart ti år. I dette ligger det at man forplikter å drive bedriften så miljøvennlig som mulig, det handler om god avfallssortering og gjenvinning, å skifte til ledpærer, styrke HMS-arbeidet og benytte lokale guider, lokale råvarer i kafeen og å kjøpe mat lokalt, blant annet. Det legges også opp til at besøkende til Borgund får fylle vannflaskene sine gratis i besøkssenteret – noe som er bra for miljøet.

Fra høsten av skal Borgunds erfaringer som Miljøfyrtårn komme også foreningens øvrige stavkirker i Sogn og Fjordane til gode, med Tanna som pådriver. (Artikkelen fortsetter under bildet.)

IMG 1224 redigert

Borgund i lærdal er  en av åtte stavkirker i Fortidsminneforeningens eie. Kirken er fra ca. 1180.

Sosiale media er den nye markedsføringen

Hovedattraksjonen ved et unikt historisk sted som Borgund stavkirke er og forblir likevel selve atmosfæren. Denne undringen man får når man står der i svalgangen, eller titter opp under taket som er båret oppe av tømmer fra slutten av 1100-tallet. Og det er denne følelsen av «magi» Tanna er opptatt av å ivareta for også framtidige besøkende.

– Markedsføringen innen reiselivsbransjen er snudd helt på hodet de siste årene. Hemmeligheten er å gi en opplevelse den besøkende får lyst til å dele med hele verden i sosiale media. Anmeldelser på Tripadvisor betyr mye. Folk tror på folk –  mye mer enn på profesjone markedsførere.

Samtidig gleder Tanna seg over at ikke alt bare handler om å vise verden at «man har vært der».

– Mange er svært vitebegjærlige. Særlig amerikanere stiller mange spørsmål.  «Hvorfor er den dragen der?» «Hva er stav?». Vi som viser rundt og forteller om denne fantastiske bygningen vil jo gjerne dele av alt vi kan.

Sesongstart for foreningens besøkseiendommer i 2019

Sjekk den aktuelle attraksjonen for åpningstider, vilkår og priser.

Borgund stavkirke, Lærdal                          15. april til 30. september

Logtun kirke, Frosta                                    1. mai til 15. september

Urnes stavkirke, Luster                               2. mai – 30. september

Finnesloftet, Voss                                        2. mai til 31. august