Nord-Trøndelag og Den trønderske er blitt én avdeling

Den trønderske avdeling dekker nå hele det nye fylket Trøndelag, med ti lokallag og elleve eiendommer.

Trønderne ble samlet til ett fylke ved årsskiftet, og nå er også våre to avdelinger blitt til en, ved at Nord-Trøndelag avdeling på årsmøtet onsdag 14.2.2018 vedtok nedleggelse. Vi ønsker alle tidligere nord-trøndere velkommen i Den trønderske avdeling!

Under følger litt informasjon om hvilke konsekvenser har dette har for dere som medlemmer.

10 LOKALLAG: Den trønderske avdeling (DTA) har nå 10 lokallag! Medlemmer blir automatisk plassert i det lokallaget med geografisk nedslagsfelt på sin adresse.

Våre lokallag er: Den gamle Bergstad (Røros Kobberverks gamle Circumferens), Trondheim, Orkdal og omegn (Orkanger, Skaun, Rennebu og Agdenes), Sør-Innherred (Verdal, Levanger, Stjørdal og Meråker), Sparbyggja ( Steinkjer, Snåsa og Verran ), Inderøy, Leksvik, Namdal ( Flatanger, Fosnes, Namdalseid, Namsos, Overhalla, Grong, Høylandet, Lierne, Røyrvik, Nærøy, Vikna og Leka ), Frosta og Steinvikholms venner.

VALG AV LOKALLAG: Det er mulig å velge å stå som medlem av et annet lokallag eller som direkte medlem av Den trønderske avdeling. I de områder vi ikke har lokallag står dere som medlem av DTA. Steinvikholms venner er dessuten uten geografisk tilknytning, og medlemmer som ønsker å stå som medlem her må uansett melde ifra om dette.

Om dere ønsker å skifte lokallag eller stå som medlem av DTA direkte send en epost til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller svar på denne eposten så hjelper vi dere.

OPPRETTE LOKALLAG: Vi ønsker nye lokallag i områder hvor vi ikke har dette i dag velkommen! Ta kontakt med oss i DTA om du har et brennende engasjement for kulturminner i dine hjemtrakter, så hjelper vi dere med å komme igang! Som lokallag i Fortidsminneforeningen står dere sterkere i møte med det offentlige og andre instanser, vi har klage- og uttalelsesrett i plan- og byggsaker og vi har et bredt apparat som kan kan gi råd og veiledning. Vi har også god kompetanse i å kjøre kurs i bygningsvern, og andre arrangement som kan være med å øke folks bevissthet omkring kulturminner og kulturmiljø i nærmiljøet.

ÅRSMØTE: Årsmøtet til DTA avholdes 21. mars på Stjørdal. Stemmerett på årsmøtet har delegater valgt på lokallagets årsmøte. Alle medlemmer i et lokallag har stemmerett på lokallagets årsmøte. Innkalling til årsmøtene skjer på epost. Medlemmer som står som direktemedlem i DTA velger delegater med stemmerett blant de oppmøtte på DTAs årsmøte.