Sakshaug kirke 835 år: Barnas "ta over"-dag og fagdager

Helgen 27. til 29. september feirer Inderøy lokallag Sakshaug kirke med barnas dag, fagdag og gudstjeneste.

Formålet med markeringen av kirkejubileet er å bruke «Historien som en nøkkel til å forstå våre liv». Historien er en del av vår identitet og kirken er en del av vår felles historie, slik at å ha fokus på Sakshaug gamle kirke sier noe om vår identitet på Inderøy - uavhengig av vår tilhørighet i dagens samfunn, trosretning og etnisitet. Vi ønsker at jubileet skal belyse hva som særpreger Inderøysamfunnet gjennom betydningen som kirka har hatt og har i vårt samfunn, og hvordan dette også har betydning i en større sammenheng.

Program for helgen 27. til 29. september:

"BarnasKirkeTaOverDag": Barna skal være skapere av dagen og forme innholdet. Tanken er at alle oppgaver denne dagen skal dekkes av barn som promotering, billettsalg, kuratering, omvisning osv som kan gjøre alle oppgavene knyttet til den aktiviteten eller deler av den. Som en del av forberedelsene til jubileet ønsker en å knytte barn og unge til å jobbe ut hva som kan gjøres denne dagen. Det kan være alt fra omvisning, skattejakt/rebusløp, digitale fortellinger om ulike tema, historikk, eller enkeltgjenstander: lokalhistorie, arkitektur, byggeskikk og annet. Disse digitale fortellingene kan rulle på skjerm i kirkerommet eller de kan publiseres på nett og i sosiale medier.

I tillegg skal deler av fredag og lørdag være fagdager. Det arbeides fortsatt med programmet sammen med Fortidsminneforeningen i Trøndelag og Nidarosdomens Restaureringsarbeider og andre. Fortidsminneforeningen ønsker å formidle til Inderøy, Trøndelag og andre om hvordan kirka ble bygd, se det geografiske og historiske perspektivet i kirkebygget.

Oppdatering kommer etter hvert som opplegget blir klart.

Kontakt Indrerøy lokallag

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

FMF JUB GULL TEKST copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy