Tautra kloster i nytt lys og med ny musikk fra klosterruinene

Bli med på en ny opplevelse av klosterruinen på Tautra! Med ny og spektakulær lyssetting og nykomponert musikk vil vi feire at Fortidsminneforeningen er 175 år!

Tautra klosterruin var foreningens første eiendom og eierskapet var grunnlaget for opprettelsen av Den trønderske avdeling i 1849. Dette må vi feire litt ekstra i jubileumsåret!

Det vi får oppleve denne kvelden blir skapt av kunstnerne Maren M. Selvaag og Pekka Stokke.

Om Tautra sier Stokke: «Klosterruinen på Tautra er en spennende utfordring. Strukturene er røffe og herjet av historie og vær, så en må finne måter å fortelle noe om plassen og funksjonen på en abstrakt måte, samtidig engasjerende for de som skal gå inn i ruinen og se seg om. Ved hjelp av videoprojeksjon rett på murene og smakfulle effektlys kan vi få stedet til å leve.»

Selvaag har vært på kunstneropphold på Tautra og Munkeby og hentet inspirasjon til nye komposisjoner, "Opplevelsen av å komme til Tautra og Munkeby var fylt med ro og fred. Det var en umiddelbar følelse av at her kan man hvile i et rom som er godt å være i. Det tror jeg gjelder for flere av Fortidsminnesforeningens eiendommer, og jeg brukte det som utgangspunkt for musikken jeg skulle komponere. Det er også en del sammenhenger mellom middelaldermusikken og jazzmusikken som vi kaller modal. Vi har lært at dur er glad og moll er trist, men i denne musikken finnes det flere variasjoner av dette - at noe er både glad og trist, eller et sted der i mellom."

Pianist Maren Selvaag har master i utøvende jazzpiano fra jazzlinja i Trondheim og Norges musikkhøgskole. Hun fikk strålende kritikker for sitt debutalbum "Close to Shore", spilt inn i New York. De siste to årene har hun jobbet med et ganske så unikt prosjekt der hun selv reiser med et 210kg Steinway piano i en spesialtilpasset bil. Hun har reist landet rundt og holdt konserter på strender i nord og fjelltopper i Jotunheimen, og underveis komponert ny musikk på bestilling for blant andre for DNT og Nasjonale Turistveger.

Pekka Stokke og Ljos AS har designet kunstverk, konserter, bygningsbelysning og offentlig belysning i mange år. Han jobber med lys, lyskunst og lysdesign i bred forstand. Fra scenelys til arkitektur og skulptur. Både med kunstig lys og med dagslys, med materialer som responderer på lys og med større perspektiver som lysets psykologiske, emosjonelle, sosiale funksjoner.

Prosjektet er støttet av Trøndelag fylkeskommune, Frosta Vassverk, Norsk Kulturråd, Arild og Emilie Bachkes fond.

Fortidsminneforeningen samarbeider med lokale aktører som har bidratt til å tilrettelegge for kunstneropphold og konserter: Tautra Mariakloster, Munkeby Herberge og Klostergården AS.

Konserten starter kl 2100.
Arrangementet er gratis og åpen for alle!
Hvis du vil støtte vårt arbeid, meld deg gjerne inn i foreningen: https://fortidsminneforeningen.no/bli-medlem

FMF JUB GULL TEKST copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy

Følg oss på Facebook!