10. og 11. juli. Gruvehistorisk vandring i Alvdal og på Kvikne

Bli med forsker Bjørn Ivar Berg, Norsk Bergverksmuseum på vandring gjennom tidlig gruvehistorie. Det begynte på Kvikne i 1632 på ordre fra kong Kristian 4, og fortsatte i Alvdal 30 år seinere.

Velkommen til gruve- og smelthyttevandring

Lovise Hyttes Partisipantskap, Stiftelsen Vollan gård / Kvikne nasjonalparksenter og Nord-Østerdalen lokallag av Fortidsminneforeningen inviterer til gruve- og smelthyttevandring. Sammen med forsker Bjørn Ivar Berg, Norsk Bergverksmuseum, Kongsberg, vår fremste kjenner av landets bergverkshistorie, og lokal kjente, ser vi nærmere på gruver og smelthytter i Alvdal og Kvikne. Gruvedrifta som startet på Kvikne i 1632, fikk stor betydning for regionen. For å sikre drifta var ledelsen på Kvikne stadig på jakt etter nye forekomster. Det tok derfor ikke lang tid før malmen i Alvdal ble funnet og gruvedrifta i Baugsberget startet opp. På Kvikne skapte StorOfsen i 1789 store problem, gruva rant full av vatn og Innset Hytte forsvant på elva. Etter det var aktiviteten beskjeden, fram til Røstvangen ble etablert i 1904. Lovise Hytte i Alvdal hadde stor betydning for Folldal Verk (1747) og seinere Røros verk. Folldal Verk ga arbeidsplasser til gruvene på Hjerkinn ble nedlagt i 1993.

Vi kan tilby to dagers vandring i ei spennende historie.

1. juli Alvdal

Kl 15-16.30 Gruver i Tron, frammøte ved brua som krysser Tronsåa nedafor Tronsvangen. Kl 17-18 Baugsberget, frammøte ved starten av kulturstien. (Hyttemoen fv 684) Kl 18.30-19.30 Lovise Hytte. ( Kjølhaug fv684)

1. juli Kvikne

Kl 11.00 Frammøte ved Kvikne-gruva, 8 km bomveg fra RV3 like sør for CircleK, gjennom Grøtligrenda

Ta med mat og drikke. Vandringen blir ikke så lange, men det er bra med godt fottøy og klær etter værforholda! Vel møtt

Vandringa støttes økonomisk av Alvdal kommune og Tynset kommune.