Anne Louise Gjør og Henning Søndmør fikk vernepris 2017 i Hedmark

Malermester Anne Louise Gjør, Hamar og tømrer Henning Søndmør, Engerdal fikk Vernepris 2017 utdelt av Hedmark fylkesavdeling. Kunngjøringa skjedde på lagets årsmøte, prisen får de til sommeren!

Det ble altsdå to handverkere, malermester Anne Louise Gjør og tømrer Henning Søndmør, som stakk av med  Verneprisen 2017 som utdeles av Hedmark fylkesavdeling av Fortidsminneforeningens. Prisen ble kunngjort på årsmøtet  som nettopp er avholdt.

De to ble valgt ut blant 8 nominerte, som var eiere av villaer, gardsanlegg, hotell og altså handverkere, godt begrunnede forslag, sendt inn av foreningens medlemmer. Styret valgte denne gang å sette ekstra fokus og dermed pris på dyktige handverkere. Det gjøres mye bra innsats med bygningsvern i Hedmark, private eiere tar et stort ansvar og legger ned penger og tid. Samspillet mellom eiere og dyktige handverkere er viktig for å få gode resultat.

Anne Louise Gjør er utdannet i Norge og Danmark, og har jobbet som malermester i Oslo, både i privat firma og på Norsk Folkemuseum, med mange betydelige oppdrag bl a Henrik Ibsens leilighet og Det kgl slott. I 2012 flyttet hun tilbake til Hedmark og har hatt mange oppdrag, spesielt på Hedemarken og i Østerdalen. Hun er nettopp ferdig med kongerommet på Elverum Folkehøgskole, og arbeider for tida med et spennende prosjekt på Balke på Toten Hun behersker alle de historiske malerteknikkene; som marmorering, ådring, dekormaling, strekdekor og illusjoner.

Henning Søndmør er utdannet i Norge og på Da Capo skolen i Sverige. Han har også jobbet hos Stokk og Stein i Lom, men de siste 15 år har drevet for seg sjøl, og etter hvert etablert firmaet Sømåen Tradisjonshandverk, med flere engasjerte handverkere, der siste tilvekst i er bygging av Femundbåten. Da han flyttet tilbake til Sømådalen kjøpte han en av de eldste gardene i grenda, bl a kjent fra Jacob Breda Bulls romaner med mange hus og store utfordringer, bebyggelsen nærmer seg sine velmaktsdager. Oppdragene har strømmet på fra store deler av Østerdalen, være seg gardstun, enkelthus og seteranlegg.

Plaketter, diplom og nødvendig påskjønnelse skal deles ut på to arrangement til sommeren, der det blir anledning til å bli bedre med handverkerne, handverket og oppdragsgivere.