Rapping av yttervegger, Hesthagen

Bli med på å gjenoppdage et nesten glemt håndverk!

Rapping var en vanlig overflatebehandling for tømmervegger både inne og utvendig på 1800-tallet. Rappede vegger ble brukt både for å oppfylle brannkrav i tett bebyggelse og for å isolere veggene. I tillegg hadde murhus høyere status enn trehus, og rapping ga det ettertraktede murutseendet til laftede hus. Hovedbestanddelen i pussen som brukes, er leire.

Kursholder er Tore Granmo - murer med spesialisering på gamle teknikker. Han har blant annet vært involvert i Domkirkeoddens prosjekt med å brenne egen kalk til reparasjoner av middelalderruinene og bygde der en tradisjonell kalkovn.

Kursavgift kr 1500,- for medlemmer i Fortidsminneforeningen og 1750,- for ikke-medlemmer. Maksimalt 10 deltagere.  Ettermiddagsmåltid fredag og lunsj lørdag og søndag er inkludert i kursavgiften.

Adresse: Åshøgdvegen 405, 2360 Rudshøgda. NB! Parkering ved Fremad, Åshøgdvegen 47
For påmelding eller mer informasjon:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. / 92499100

Nye datoer for planlagte kurs til høsten kommer snart!