Ærverdig og hyggelig prisseremoni i Bergen

Vi vil gjerne si tusen takk for alle lykkeønskninger vi har mottatt på mail, på Facebook og personlig, i anledning at vi mottok Bergen Kommunes Kulturvernpris i går, mandag 10.september.
Det varmer veldig med gode ord, og vi setter stor pris på det!

Et stemningsfylt Stranges Stiftelse rammen for en riktig så fin, ærverdig og hyggelig prisseremoni. Kulturbyråd Julie Andersland overrakte prisen på vegne av kommunen til styreleder Lars Jørgen Dahl, som holdt et engasjert innlegg om viktigheten av å opprettholde kulturminnevernet i en by som Bergen. For anledningen hadde vi tidsriktig musikk fra 1700-tallet som underholdning; cembalist Daniel Tang Gundersen spilte stykker av Bach og Thelemann, noe som ytterligere satte stemningen i dette helt spesielle huset fra 1751.

Daglig leder Gøril Nordtvedt gav en liten innføring i historien til foreningens Bergenseiendommer; Nonneseter klosterkapell og tårnfot og Stranges Stiftelse, samt litt om Fortidsminneforeningens historikk. Det var mange som etterpå kommenterte hvor lite de faktisk visste om disse eiendommene, og hvor nyttig denne «historietimen» hadde vært – slikt setter vi stor pris på å høre!

I forbindelse med foreningens svært nye samarbeid med Klosteret Kafébar, og som et lite nikk til våre fremtidsplaner om å sammen med dem tilby historiske gjestebud på Stranges, serverte Kafébaren nydelig fingermat basert på norske tradisjonsretter, samt et oppfriskende glass med eplejuice fra Hardanger. Det smakte virkelig!

Alt i alt vil vi påstå at denne lille stunden på Stranges var til berikelse for alle som deltok, og i hvert fall til stor glede for oss som vertskap og mottaker av denne store æren!

Tusen takk til alle dere som støtter oss og gjør arbeidet vårt mulig 😊

Vennlig hilsen styret og administrasjon i Fortidsminneforeningen Hordaland avdeling