Besøk historiske eiendommer under Bergen kulturnatt

Under Bergen kulturnatt 13.9. kan du besøke både Stranges Stiftelse, Corps de Garde på Klosteret og Nonneseter

Åpent hus i Corps de Garde
Corps de Garde fra 1794 ruver majestetisk på Klosteret. Huset er fra 1794 og var opprinnelig vaktstue for borgervæpningen og frem til 1904 for byens brannkorps. Huset har siden vært pleiehjem for spedbarn og prestebolig for Nykirken. Huset er nå til salgs. Bruk denne muligheten til å se byen fra det gamle branntårnet.

Kl 20.00: Foredrag: Bybranner og brannstasjoner i Bergen ved Egil Ertresvaag
Foredraget er gratis

Åpent hus i Stranges Stiftelse
Fortidsminneforeningen Hordaland avdeling ønsker velkommen inn i Stranges stiftelse, Klostergaten 28 på Nordnes. Stranges Stiftelse er en av Bergens eldste institusjoner. Stiftelsens fattighus for kvinner ble opprettet i 1609 av rådmann Strange Jørgensen, og har blitt gjenreist flere ganger siden den tid. Den nåværende bygningen ble reist i 1751. Bygningen var brukt som gamlehjem helt frem til 1972. Interiøret hadde da stått mer eller mindre uendret i 220 år.

Åpent hus kl. 17.00 - 21.00

Åpent hus i Nonneseter klosterruin
Fortidsminneforeningen, Bergen Lokallag holder åpent hus i Nonneseter. Program:

Kl. 19.00: Lektor, interiørarkitekt Steinar Lilletvedt viser sin skisse for Nonneseter Ruinpark.

Kl. 20.00: Doktorgradsstipendiat i historie, Peter Hatlebakk: Da renessansen kom til Bergen: Absalon Pedersøn Beyers tale "Om Norges Rige"

Kl. 18.00-21.00: Gregoriansk musikk, bilder fra Klosterets historie.

Kontakt Hordaland avdeling

FMF JUB GULL TEKST copy copy copy copy copy