Os lokallag fikk Kulturminnedagprisen 2018!

Gratulerer til Os lokallag som sammen med Os Sogelag og Stiftinga Lyngheim mottok årets kulturminnedagpris for arrangementet «Rosemåling og andre handverkstradisjonar i Os».

Snakk om flying start for et av foreningens yngste lokallag!

– Vi er veldig glade for å få denne prisen, sier Ingebjørg E. Astrup (styreleder Os lokallag) som representant for arrangørene. – Det er spesielt hyggelig siden det er første gang vi har valgt å samarbeide om et slikt arrangement.

Som del av de landsomfattende Kulturminnedagene deler Kulturvernforbundet ut prisen til en lokal arrangør som enten ved årets program og/eller ved innsats over tid best har oppfylt Kulturminnedagenes målsetning om «å tilgjengeliggjøre kulturminner for allmennheten og bidra til å skape forståelse og interesse for kulturminner og kulturmiljøer.»

Kulturminnedagene vil bli markert over hele landet med mer enn 300 forskjellige arrangementer fra sør til nord. Kulturvernforbundet har det koordinerende ansvaret for dagene, mens det er de lokale foreningene, historielagene, kystlagene, husflidslagene, museene, kommunene osv. som står bak de enkelte arrangementene. I forkant av årets kulturminnedager ble fem arrangører nominert til Kulturminnedagsprisen på kr. 30 000.

Les mer om de fem nominerte her

Styrets begrunnelse for tildelingen: «Kulturminnedagene på Lyngheim har på en god måte vektlagt årets tema «Typisk norsk – ikke bare norsk» gjennom utstillinger, foredrag, rosemalingskurs for barn og nylansering av strikkedesign med utgangspunkt i Os-rosa. Historisk sett har det vært et rikt rosemålingsmiljø i Os fra slutten av 1800-talet. Dagens tradisjonsbærere henter inspirasjon fra tidligere tider, og formidler kunnskapen til nye generasjoner. Dette formidlingsarbeidet løfter samarbeidsgruppa bak Kulturminnedagene frem på en god måte gjennom å inkludere næringslivsaktører som bruker det tradisjonsrike mønsteret på nye måter og introduserer tradisjonshåndverket til barn gjennom rosemalingsverksted. Det gode samarbeidet mellom kulturavdelingen i Os kommune og de frivillige lagene bidrar også til at dette blir et fantastisk arrangement for lokalbefolkningen».

Kulturminnedagprisen 2018 ble overrakt lørdag 15. september. Til stede fra Kulturvernforbundet for å overrekke prisen var Marianne Nielsen (styremedlem) og Nora Konstanse Hansen (konsulent og koordinator for Kulturminnedagene i Norge).

Vi gratulerer våre flinke og engasjerte medlemmer i Os - og selvfølgelig til medvinnerne!