Hvor gammel er Kvernes stavkirke?

Det oppsiktsvekkende svaret endrer stavkirkehistorien i Norge. Onsdag 11. desember lanserer kunsthistoriker Linn Willetts Borgen sine funn.

Har stavkirkene våre fortatt hemmeligheter å avsløre? Ja, viser en rykende fersk doktorgradsavhandling!

Kunsthistoriker og stavkirkeforsker Linn Willetts Borgen ved Universitetet i Oslo har akkurat levert avhandlingen "Stave Church Architecture as Sacred Memory", der hun har studert Kvernes stavkirke på Nordmøre. Mens andre stavkirker som Borgund og Heddal har vært gjenstand for omfattende forskning, har vi visst langt mindre om Kvernes.  Kunnskap om denne stavkirkens alder har i stor grad vært basert på kvalifisert gjetting - inntil nå: Med dendrokronologisk analyse har man nå fastslått en eksakt alder - og svaret setter ikke bare Kvernes i en særstilling blant våre 28 stavkirker - det endrer også stavkirkehistorien.

Linn museumLinn Willetts Borgen presenterer sine forskningsfunn onsdag 11.12. kl. 18.00 i forsamlingshuset Klippen ved Kvernes stavkirke. Få med deg denne spennende nyheten som endrer både historien om stavkirkebyggingen i Norge og den religiøse plassen Kvernes.

Etter foredraget vises film fra feiringen av Fortidsminneforeningens 175-årsjubileum ved Kvernes stavkirke tidligere i år, der det blant annet var urpremiere for et nyskrevet spel om kirkens historie.

Gratis adgang.

For mer informasjon om arrangementet: Kontakt Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., driftsleder for Kvernes stavkirke, tlf. 951 81 111