Helgekurs i nevertekking

Fortidsminneforeningen Sunnmøre Lokallag, i samarbeid med Johan Vasstrand, vil holde et kurs i nevertekking fra fredag 22. juni (kveld) til søndag 24. juni ettermiddag 2018 på Gåsøy. Gåsøy er en liten øy uten fergeforbindelse og fastboende, der det står to små gårdsbruk. Det ene tilhører vårt medlem Johan Vasstrand, som setter husene i stand med tradisjonelle metoder og materialer. Øya ligger ti minutter med båt fra Finnøy, som kan nås med ferge fra Brattvåg til Harøya og derfra med bil. Deltakerne vil få en unik opplevelse og en mulighet til å besøke en øy som lenge har vært umulig å besøke. Men de må være forberedt på å leve et par dager med enkle forhold. Blir det skikkelig dårlig vær får alle husly under tak, men vi regner med at overnatting blir i telt. Og selv de som foretrekker madrass og dyne på Finnøy Havstuer må ta med sovepose. Vi er ute i havgapet og hvis det blåser opp kan det bli nødvendig å overnatte på øya. Men vi har bestilt godt vær! Kurset er gratis, og det er også transport fra småbåthavnen på Finnøy. Mat avtaler vi på forhånd, slik at vi kan lage varme måltider til alle deltakerne.

Vår kursleder er Anne Lise Brask Eriksen, bygningsvernkonsulent som arbeider til daglig med å sette i stand Agatunet for Hardanger og Voss Museum og som også jobber i Hordaland Fylkeskommune. Anne Lise Brask Eriksen er en av Vestlandets fremste eksperter i torvtekking. Hun vil dels forklare hvordan man sanker og bruker never, hvorfor torvtak var vanlige og hvordan et torvtak kan holdes vedlike. Etter at deltakerne har fått en innføring får de være med på å legge torv på løa, og på å grave ut torv. Halvparten av taket på løa på Gåsøy har allerede torvtekking, mens den andre har bølgeblikk, og skal få never og torv. Vi regner ikke med å bli ferdige med taket i løp av helgen, men alle vil lære å legge never og torv, og få forståelse for fordelene og utfordringene med never. Flere frivillige og dyktige lokale håndverkere vil hjelpe deltakerne å legge never og torv, slik at alle får individuell opplæring. Vi vil også organisere en utflukt til Finnøya og Harøya for å se de gamle kirkene der, og de som vil kan være med på en fisketur og kanskje se en hval eller to.

Last ned: ProsjektbeskrivelseNeverKursGasoyNy 1