Takk for 15 års innsats, Else Marie

Stor takk til Else Marie Bae for 15 års innsats som driftsansvarlig ved Kvernes stavkirke.

Else Marie Bae ble lørdag 11. november takket av med blomster og gode ord etter 15 år som driftsansvarlig for Kvernnes stavkirke, en av Fortidsminneforeningens 39 eiendommer.

- Hun har gjort en uvurderlig innsats for å ta vare på kirken og utvikle den som et besøksmål, sa styreleder Margrethe C. Stang i takketalen under foreningens årlige ledermøte. Fra januar 2018 er det Ann-Kristin Sørvik som tar over som driftsansvarlig.

Selv sa Else Marie at hun er utrolig glad i denne kirken, og at hun fortsatt kommer til å bidra som frivillig, selv om hun altså gir fra seg ansvaret for driften.

DSC 1563 red lite

Her kan du lese teksten fra en artikkel om "vaktskiftet" som nylig sto i Tidens Krav:

Overlater diamanten til ny driftsleder i Fortidsminneforeningen

Kirken, den er et gammelt hus. Kulturskatten Kvernes stavkirke er og blir det største trekkplasteret på tusenårsstedet.

Tekst: Roald Sevaldsen

Strømmen av turister fra Hurtigruta har aldri vært striere enn i år, forteller driftsansvarlig Else Marie Bae, som nå takker for seg etter å ha levd med kulturskatten mer eller mindre døgnet rundt i 15 år. I 2010 inngikk Fortidsminneforeningen en avtale med Hurtigruta om å ta imot turister hver kveld, ørsk og helg, fra 1. mai til 15. september. De siste to årene er sesongen utvidet og starter allerede 11. april.

– Vi hadde 220 bussturer fra hurtigruta i disse månedene. Ofte tre busser fra ett og samme fartøy på en kveld.

1510081288777De første turistene fra cruisebåtene banket allerede på døra til stavkirka i februar og de siste vinket farvel 3. november.

– Vi har vært heldige å få utrolig flike guider som behersker flere språk. Spesielt heldige er vi som har mange godt voksne guider som stiller opp år etter år.

Sammen med flere har Bae lagt ned en formidabel innsats for å holde kulturskatten i stand. Av de 130 millionene som ble bevilget gjennom stavkirkeprogrammet, stakk Borgund og Urnes stavkirker av med brorparten.

– Vi fikk penger til å skifte ut 18 bord av utvendig kledning og restaurere dekoreringen på vegger og i tak innvendig, forteller Bae.

Fortidsminneforeningen gjør en uvurderlig innsats for kulturminnevernet, en innsats påtroppende driftsansvarlig Ann-Kristin Sørvik lover å holde fram med.

– Jeg gleder meg til å utvikle spydspissen på tusenårsstedet videre i kulturell sammenheng, både sammen med Klippen, museet her på Kvernes, Hurtigruta og cruiseselskap. Potensialet er stort. Ta bare dette med Kystpilegrimsdelen som Kvernes er en del av. Vi jobber nå med å få Kvernes som startpunkt for den siste biten av leden til Trondheim, sier Sørvik.