Nykomponert musikk fra klosterruinene

Foreningen går nye veier: Opplev historien vår gjennom musikk spesialkomponert for fire av våre historiske eiendommer i Trøndelag: Munkeby, Hustad, Reinskloster og Tautra. Premiere 8. august.

– Å ta utgangspunkt i middelalderen og kulturminner har vært en drøm, sier pianist og jazzkomponist Maren Mørreaunet Selvaag. Hun har tidligere holdt konserter høyt til fjells og ute i havgapet. Denne gang kan du høre hennes vakre melodiske jazz ved tre av Fortidsminneforeningens klosterruiner og i en middelalderkirke.

- Dette er første gang vi får en kunstner til å tolke vår egen historie, sier Merethe Skjelfjord Kristiansen, daglig leder i Den trønderske avdeling av Fortidsminneforeningen. – Det gir oss en mulighet til å oppleve historien vår på en helt ny måte. Vi har vært veldig gode på foredrag, vandringer og omvisninger, og nå fikk vi lyst til å prøve noe nytt.

Maren M Selvaag portrettDet var i forbindelse med planleggingen av Fortidsminneforeningens 175-årsjubileum at Merethe kontaktet Maren M. Selvaag med tanke på å arrangere en enkelt konsert i en av foreningens klosterruiner. Men planene endret seg da de to begynte å snakke sammen.

– Det er en historisk sammenheng mellom den nordiske jazzen og musikken fra middelalderen. Maren så med en gang at vi kunne få til noe mer, sier Merethe.

– Jeg liker godt en dualitet i musikken, altså motsetninger, sier Maren. – Det er jo snakk om vår felles kulturarv, det urnorske, og likevel er det jo nettopp påvirkning, håndverk og materialer fra ulike kulturer som kommer sammen som skaper grunnlaget for mange av kulturminnene. Slik tenker jeg også med min musikk, jeg har min bakgrunn fra klassisk musikk, jazz og norsk folkemusikk. Det som kommer ut blir et slags destillat av all musikk jeg har jobbet med og eksponert meg for.

Opphold i nonnekloster

For å bli best mulig i stand til å komponere den nye musikken har Maren i sommer hatt flere gjesteopphold for å bli bedre kjent med foreningens og byggenes historie. Klosterruinene i seg selv er ubeboelige, men i nærheten av ruinene på Tautra finnes det et operativt nonnekloster. Det er et av de tre stedene der komponisten fikk være gjest i noen dager. Det ga henne verdifulle innblikk i cisterciensernonnenes rutiner og døgnrytme.

– Da jeg kom til Tautra fikk jeg umiddelbart en opplevelse av ro. Det første døgnet ble jeg overveldet av trøtthet, det ar akkurat som kroppen sa «nå kan du hvile helt».  Jeg opplevde det også som veldig privat, at opplevelsen å komme dit er kun min, at jeg ikke er forpliktet til å dele hva som skjer inni meg med noen. I disse tider med ekstrem eksponering, både av oss selv og andres liv, tror jeg vi alle trenger et rom der vi bare kan være, og få litt fri fra selvkritikeren. Målet mitt ble å gjenspeile dette i musikken.

Kritikerrost debutalbum

Maren M. Selvaag er utdannet pianist og komponist fra Jazzlinja i Trondheim og Norges Musikkhøgskole. Hun etablerte seg som en av landets fremste unge utøver-komponister med debutalbumet «Close to Shore» som høstet sterke kritikker. Hun har utmerket seg med innovative prosjekter som hennes bestillingsverk for Turistforeningen, der hun reiste med et 210 kilo tungt piano til Gjendesheim turisthytte og skrev et verk til åpning av deres arrangement “Grønnere Utsikter”.

– Jazzen har alltid handlet om å forstå og mestre det som har vært, for så å fornye og vise vei videre. Å kjenne til hvor vi kommer fra skaper identitet og fellesskap, det gjør oss glad i vår historie. Og som kjent: Det man er glad i, det tar man vare på.

MunkebyKonsertene er lagt til Munkeby kloster 8. august kl. 19.00, Hustad kirke 9. august kl. 19.00 og Reinskloster 10. august kl. 15.00. 7. september blir det grand finale på Tautra, der Selvaag også har med seg harpist Julie Rokseth. I tillegg til konsert blir klosterruinene denne kvelden lyssatt på en ny og spennende måte av Pekka Stokke og Ljos as.

Historiske konsertarenaer:

Torsdag 8. august i Munkeby klosterruin i Levanger kommune. Ble opprettet før 1180.Trolig kom det utenlandske munker for å opprette klosteret. Det ble av ukjente årsaker trolig nedlagt allerede i 1207.

Fredag 9. august i Hustad kirke i Inderøy kommune. Kirken er fra midten av 1100-tallet. Sannsynligvis ble den bygd som privatkirke for høvdingen på Hustad. Først senere gikk den over til å bli en ordinær sognekirke

Lørdag 10. august i Reinskloster i Rissa. Klosteret ble opprettet på 1200-tallet, og ble nedlagt ved reformasjonen i 1537.

Siste konsert lørdag 7. september i Tautra klosterruin i Frosta kommune. Klosteret ble bygd etter at det ble grunnlagt i 1207 av munker fra Lysekloster ved Bergen. Det var i drift frem til reformasjonen i 1537. Tautra er Fortidsminneforeningens første eiendom, gitt i gave i 1845.

Reinskloster

Støttespillere:

Prosjektet er støttet av Norsk Kulturråd, Arild og Emilie Bachkes fond, Frosta Vassverk og Trøndelag fylkeskommune. Fortidsminneforeningen samarbeider med lokale aktører som har bidratt til å tilrettelegge for kunstneropphold og konserter: Tautra Mariakloster, Munkeby Herberge, Klostergården AS, Reins Kloster AS og Rissa Bygdemuseum.

FMF JUB LYSGULL TEKST epost 002 copy copy copy copy