Ny musikk fra klosterruinene - Hustad kirke

Hør vår historie fortalt gjennom nykomponert musikk! Vi inviterer til gratis konsert i vakre Hustad kirke.

I forbindelse med Fortidsminneforeningens 175-årsjubileum inviterte Den trønderske avdeling jazzkomponist- og pianist Maren M. Selvaag til gjesteopphold i tilknytning til våre klosterruiner på Tautra og Munkeby. Resultatet er nye komposisjoner inspirert av våre eiendommer og vår lange historie.

Fredag 9. august kommer Maren til Hustad kirke med pianoet sitt og vi inviterer til gratis konsert i magiske omgivelser!

Om musikken vi får oppleve forteller Maren:
"Opplevelsen av å komme til Tautra og Munkeby var fylt med ro og fred. Det var en umiddelbar følelse av at her kan man hvile i et rom som er godt å være i. Det tror jeg gjelder for flere av Fortidsminnesforeningens eiendommer, og jeg brukte det som utgangspunkt for musikken jeg skulle komponere. Det er også en del sammenhenger mellom middelaldermusikken og jazzmusikken som vi kaller modal. Vi har lært at dur er glad og moll er trist, men i denne musikken finnes det flere variasjoner av dette - at noe er både glad og trist, eller et sted der i mellom."

Pianist Maren Selvaag har master i utøvende jazzpiano fra jazzlinja i Trondheim og Norges musikkhøgskole. Hun fikk strålende kritikker for sitt debutalbum "Close to Shore", spilt inn i New York. De siste to årene har hun jobbet med et ganske så unikt prosjekt der hun selv reiser med et 210kg Steinway piano i en spesialtilpasset bil. Hun har reist landet rundt og holdt konserter på strender i nord og fjelltopper i Jotunheimen, og underveis komponert ny musikk på bestilling for blant andre for DNT og Nasjonale Turistveger.

Prosjektet er støttet av Norsk Kulturråd, Arild og Emilie Bachkes fond.

Fortidsminneforeningen samarbeider med lokale aktører som har bidratt til å tilrettelegge for kunstneropphold og konserter: Tautra Mariakloster, Munkeby Herberge og Klostergården AS.

Konserten er gratis og åpen for alle!
Hvis du vil støtte vårt arbeid, meld deg gjerne inn i foreningen: https://fortidsminneforeningen.no/bli-medlem

FMF JUB GULL TEKST copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy

Følg oss på Facebook!