Et kraftfullt siste opprop mot rivingen av Y

71 kulturinstitusjoner, organisasjoner, arkitekter, kunstnere og andre aktører i inn- og utland har signert en siste protest mot Y-blokka og Picasso-kunstens skjebne.

Oppropet ble først publisert i Dagsavisen tirsdag 1. oktober 2019, der det også er hovedsak på forsiden. Se alle underskriverne til slutt i teksten:

LA Y STÅ!

I 1969 signerte Picasso et fotografi av Y-blokka med «Fiskerne» på veggen mot Akersgata. Slik godkjente Picasso verket, som hans betrodde partner Carl Nesjar hadde overført til naturbetong ved sandblåsing. Picasso var spesielt fornøyd med denne gaven til det norske folket. Han trodde bygningen ville stå i tusen år. Vi eier denne skatten. I oktober ønsker staten å starte rivingen av Y-blokka. Det må ikke skje.

Regjeringen vedtok riving på tross av at Riksantikvaren har erkjent Y-blokkas høye nasjonale verdi. Dette er også i strid med statens eget forslag om fredning. Alternativer med bevaring er ikke tilstrekkelig utredet, og riving framstår som en unødvendig og kortsiktig løsning. Etter terroren 22. juli 2011 er Y-blokkas symbolverdi styrket, som nasjonalt minnested og demokratisk monument. Det er her historien skal fortelles, og her verdiene som seiret skal leve videre.

Arkitekt Erling Viksjø tegnet Høyblokka og Y-blokka som en helhet. Høyblokka sto ferdig i 1958, med banebrytende bruk av naturbetong og integrert kunst. Unge norske kunstnere, som Nesjar og Inger Sitter, fikk utforske det nye materialets muligheter, og det ble inngått et sensasjonelt samarbeid med Picasso. Y-blokka sto ferdig elleve år senere, med en friere, skulptural form, inspirert av FN-bygningen i New York og UNESCOs hovedkvarter i Paris. Bruken av naturbetong er foredlet, med større elvesteiner, buete vegger og to verk av Picasso, tegnet spesielt for det norske regjeringsbygget. «Fiskerne» på fasaden er et høydepunkt innenfor kunst i offentlig byrom, mens «Måken» pryder vestibylen. Den vakre konkylietrappa er et kunstverk i seg selv, skapt i et tett samarbeid mellom arkitekt og ingeniør.

I et halvt århundre har Oslos innbyggere spasert forbi verdenskunsten i Akersgata, noen i begeistring, andre i uvitenhet. Åtte års vernekamp har gitt ny kunnskap og åpnet manges øyne for Y-blokkas unike kvaliteter. Internasjonalt blir riveplanene møtt med vantro. Dette er også verdens kulturarv. Y-blokka er et modernistisk kulturminne som trenger tid for å bli allment anerkjent, slik den fortjener.

Å skjære løs veggene med «Fiskere» og «Måken» og montere Picassos kunstvegger som fremmede fugler i et nybygg, er ikke en akseptabel løsning. Dette vil ikke ivareta hensynet til bevaring og opplevelse av Picassos kunst. Det er et hovedpoeng at kunsten er uløselig integrert i konstruksjonen. Naturbetongens muligheter til å dekorere selve bygningsmaterialet trigget Picasso og utløste en ny fase i hans kunstnerskap. Regjeringskvartalet ble starten på 17 års samarbeid mellom Picasso og Nesjar. Da Picasso døde i 1973, hadde de to planer for nye kreasjoner i naturbetong, som store skulpturelle bygninger. Y-blokka forble høydepunktet.

Vi ber regjeringen lytte til faglige råd og stanse den planlagte rivingen. Y-blokka må bestå i det framtidige regjeringskvartalet, eventuelt med ny bruk. Mulighetene er mange. Y-blokka er umistelig og tilhører framtida.

Oktober 2019

Fortidsminneforeningen

Henie Onstad Kunstsenter

Norske Arkitekters Landsforbund (NAL)