Truls Aslaksby og Lars Roede er årets Bypatrioter

Lars Roede og Truls Aslaksby har vært aktive, utadvendte og kunnskapsrike medlemmer av Fortidsminneforeningen i Oslo og Akershus i en årrekke. Nå hedres de av Oslo Byes Vel med prisen bypatrioten.

Her er vellets begrunnelse:

Byformidlerne Truls Aslaksby og Lars Roede er tildelt hedersprisen «Bypatrioten» 2016 av Oslo Byes Vel.

Aslaksby har som kunst- og arkitekturhistoriker virket som formidler av kunnskap om Oslos historie og byutvikling til flere generasjoner. Både som ansatt fra sitt første vikariat hos Riksantikvaren i 1970 til hans siste 23 år som førsteantikvar hos Byantikvaren og som medlem av en rekke frivillige organisasjoner, har han delt sin kunnskap med andre. Han var blant annet guidesjef for Bogstad Stiftelse i nærmere 17 år. Truls Aslaksby har skrevet en rekke bøker om sine fagfelt, og det er ikke uten grunn at den andre prisvinneren her i dag, Lars Roede, har sagt om Aslaksby: Truls har en uovertruffen kunnskap om norsk arkitekturhistorie!

Roede er arkitekt fra NTH og har tatt doktorgrad med tema ”Byen bytter byggeskikk – Christiania 1624 – 1814”.  Han har arbeidet hos Riksantikvaren, Byantikvaren og Norsk Folkemuseum, og i de senere år som bestyrer ved Oslo Bymuseum. Roede er kjent for sitt arbeid med bygningsarv ogbygningsvern. Som byhistoriker har han gjennomført utallige byvandringer og generøst delt sin kunnskap om byen og dens historie med mange tusen tilhørere gjennom årene. Lars Roede er også forfatter og medforfatter av flere bøker, og hans siste store verk er boken om Frogner hovedgård, som utkom i 2012.

Gratulerer så mye begge to!