Viktig bok om Vøienvolden

Etter fire år med iherdig forskning og innsamling er Svein Solhjell ferdig med sin viktige bok om gårdsanlegget Vøienvolden. Anlegget ligger på Sagene i Oslo og eies av Fortidsminneforeningen.

På Vøienvolden holder avdelingen Oslo og Akershus til, hvor Svein Solhjell er styreleder.
Her ble boken lansert i går, 5. september. I sin presentasjon var Solhjell innom de utfordringene som ligger i formidlingen av dette anlegget. Etter at arkitekt Magnus Poulsson foretok en ombygging av anlegget i 1917, er det nesten bare takbjelkene i finstuen som kan vises frem som bygningselementer fra før 1917. På den annen side går anleggets historie tilbake til 1684. Fra denne lange historien henter Svein frem rike detaljer og innsiktsfulle beskrivelser av de samfunnsforhold som etterhvert ledet frem til anlegget slik det er i dag.

" I Fortidsminneforningen har vi ønsket å markere 100-årsjubileumet for gårdens bevaring med en bok.Jeg har lagt litt ekstra vekt på på hvordan livet artet seg for folk i gamle dager, det vil si før og etter den industrielle revolusjonen på midten av 1800-tallet som endret leve- og boforhold. Boka inneholder glimt fra livet for folk flest på Sagene fram til mellomskrigstiden da Vøienvolden var istandsatt, og en velstående fabrikkeier bodde herskapelig her midt i arbeiderbydelen" skriver Svein Solhjell i forordet.

Boken er viktig for Fortidsminneforeningen fordi den gir den bredt fortalte historien til denne eiendommen.I den videre formidlingen av Vøienvolden vil denne boken bli et viktig verktøy.

Boken kan kjøpes ved å kontakte Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Les om Vøienvolden her