Flere hundre gjorde Y-tegnet

- Siste ord er ikke sagt i denne saken. Vi har fortsatt tid til å redde Y-blokka, sa Harald Nissen, leder for Miljøpartiet De Grønne i Oslo. Over 300 møtte opp for å slå ring om bygget.

Mellom 300 og 400 mennesker møtte tirsdag opp for å slå ring om den rivingstruede Y-blokka, et av byggene i regjeringskvartalet som ble rammet av terrorangrepet 22. juli 2011. Fortidsminneforeningen har engasjert seg sterkt i å få omgjort regjeringens vedtak om riving slik at man kan utrede gode alternativer til nytt regjeringskvartal der bevaring av Y-blokka innlemmes som en del av løsningen.

DSC 1666 r lite- Hva slags demokrati er det når man ikke en gang for lov til å utrede et alternativ til riving, spurte Ola H. Fjeldheim i sin appell. Fortidsminneforeningens generalsekretær undret seg over hvorfor Arbeiderpartiet er så svake overfor Høyre i denne saken. - De føyer seg fullstendig etter regjeringen, men så gjenkjenner de heller ikke et viktig kulturminne når de ser et.

Det er ikke tilfeldig at "Støtteaksjon for å bevare Y-blokka" la markeringen til denne dagen. 25. oktober er bursdagen til Pablo Picasso, mannen som sammen med den norske kunstneren Carl Nesjar skapte "Fiskerne" på Y-blokkas fasade mot Akersgaten. Og i dag, 26. oktober, skal Oslo bystyre ta stilling til regjeringens reguleringsforslag til nytt regjeringskvartal.

– Siste ord er ikke sagt

Harald Nissen, leder av Miljøpartiet De Grønne i Oslo og medlem av bystyret, vektla de miljømessige sidene ved bevaring. Når et flertall i bystyret sier ja til regjeringens forslag til reguleringsplan, skjer det DSC 1694 r liteikke uten innsigelser. Han ga også uttrykk for optimisme:  – Jeg er sikker på at siste ord ikke er sagt i denne saken. Vi har fortsatt tid til å redde Y-blokka.

16 år gamle Ivar Arnesen fra Grønn Ungdom etterlyste også alternativer til riving. - Hva er det med denne regjeringen som ikke engang tørr å utrede dette, spurte han.

Arkitektur- og byplanhistoriker Even Smith Wergeland fokuserte på et paradoks: at et bygg så solid at det motsto bomben 22. juli 2011 med kun mindre skader er en sikkerhetsrisiko. – Det er ikke bygget, men veien som er problemet. Gjøre noe med trafikken og la bygget stå.

Kunst og betong

At terroranslaget 22. juli 2011 er selve årsaken til at vi sto på plassen foran Y-blokka denne oktoberkvelden, kom også Mariann Thomassen i bandet Surferosa inn på: – Ikke la Breivik få gi oss et nytt bygg!

Blant de frammøtte var også Tone Viksjø og Mari Viksjø Grøstad, datter og barnebarn av arkitekten bak Høyblokka og Y-blokka. Mari holdt kveldens korteste og kanskje mest følelsesladde appell: – Pablo Picasso valgte morfars bygg som lerret for sin kunst. Hvem er da vi til å overprøve det i dag?

Og med det hadde hun slått an tonen for kveldens kunstneriske høydepunkt: Birgitte Sigmundstads film «Hammersborg Protecting the Bygone Future», om Høyblokka og Y-blokka, om sosialdemokratiske 1960-tallsvisjoner, betong og kunst. Og for anledningen med Picassos kunst som kinolerret.

DSC 1779 r lite

DSC 1723 r lite

DSC 1700 r lite

DSC 1730 r lite

DSC 1735 r lite

DSC 1754 r lite

DSC 1653 r lite

DSC 1740 r lite

DSC 1678 r lite

DSC 1767 r lite

Vil du vite mer om hvorfor Fortidsminneforeningen kjemper for å bevare dette hovedverket innen modernistisk arkitektur i Norge? Les mer om våre argumenter  her.