Premiere på inspirasjonskveld for stedsaktivister i Sarpsborg

Inspirasjonskvelden Lokalkraft er foreningens nye løft for å styrke lokaldemokratiet og bidra til en bedre stedsutvikling. Vil ditt lokallag ha besøk?

Hva skaper et godt sted å leve, og hvordan kan vi påvirke utviklingen lokalt? Dette er temaene for Lokalkraft, en kombinert inspirasjons- og aksjonskveld Fortidsminneforeningen nå arrangerer sammen med «stedsaktivist» Erling Okkenhaug fra nettverket Allgrønn.

Onsdag 1. februar hadde vi først arrangement i Sarpsborg, der rundt 60 engasjerte personer fra blant annet Fortidsminneforeningen, velforeninger og historielag møtte opp. Blant deltakerne var også personer fra andre steder i regionen, som Askim, Halden, Hønefoss og Nøtterøy. Kveldens tematikk fenger.

Viktig å danne allianser

I Sarpsborg er det spesielt fortetting med blokkbebyggelse i villastrøk, hyppige dispensasjoner fra reguleringsplanen og arbeidet med en ny kommuneplan i 2017 som står på agendaen. Her har Fortidsminneforeningen lokalt vært en svær aktiv stemme, med hyppige innslag i media. Ja, så aktiv at lokallaget som ble opprettet først i 2015 allerede er invitert med av kommunen til å delta i arbeidet med den nye kommuneplanen som skal være ferdig til sommeren.

Reidar StangLokalkraft har som mål å samle lokale krefter til felles innsats. Stedsutvikling er komplekst, og å påvirke denne utviklingen kan for enkeltpersoner og foreninger framstå som en nesten umulig oppgave. Men det går an å bli en mer effektiv påvirker, ikke minst gjennom å danne allianser. Her snakker vi om hva som kjennetegner gode steder, hvordan planprosesser foregår og smarte grep for å bli en effektiv pådriver.

Med på laget har foreningen fått Erling Okkenhaug, kjent som «sørlandsrefseren», som i en årrekke har kjempet mot hårreisende byggeprosjekter og for en human stedsutvikling. Under arrangementet deler han sine erfaringer som aktivist, her er flust med eksempler på både tragiske feilgrep og nennsomt tilpasset arkitektur. Her er det mange gode tips å få, blant annet om verdien av gode motforslag når utbyggere og folkevalgte er på ville veier.

Vil du arrangere Lokalkraft?

stedskraft nettØnsker lokallaget ditt å arrangere en slik inspirasjonskveld? Ta kontakt med Trond Rødsmoen i
hovedadministrasjonen, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. De aktuelle utfordringene vil variere fra sted til sted, og kveldens innhold vil kunne justeres etter dette.

På nettstedet www.stedskraft.no er det samlet masse informasjon om stedsutvikling. Her finner du blant annet artikler og kronikker, Erling Okkenhaugs aktivistråd og eksempler fra ulike steder rundt i Norge til etterfølgelse og inspirasjon. Her kan du også lese mer om arrangementet Lokalkraft.

Last ned: Intervju med Erling Okkenhaug og Reidar Stang i SA 2.2.2017