Fortsetter oppussingen av Konservativen i Halden

Fortidsminneforeningen har brukt 45.000 kroner og 600 dugnadstimer på å sette i stand første etasje i Konservativen, skriver Halden Arbeiderblad.

Dette er Norges eldste kultur-hus og en av de eldste bygningene i Halden. Her har det vært kulturaktiviteter i fire århundrer, forteller Jens Bakke, Fortidsminneforeningens leder i avdeling Østfold
Fortidsminneforeningen har fått støtte gjennom «Kultur-minner for alle».
Den profesjonelle delen av arbeidet er utført av finsnekker Engebretsen og glassmester Jørn Hansen.

Det er først og fremst reparering av dører og innsetting av nye innervinduer samt maler-arbeid som har blitt utført.

– Vi har fått seks millimeter glass som er laminert ut mot gata og fire millimeter mot bak-gården. Dette er viktig med tanke på støy. Utbedringene gjør at første etasje nå fungerer, det gjorde den ikke tidligere, sier han.

Med nye vinduer blir det selvsagt også mindre varmetap og mindre støy fra bilene utenfor.
Det er mange ulike instanser som samarbeider for å sette i stand Konservativen. Fortidsminneforeningen, Halden kulturråd, fylkeskonservatoren og Østfoldmuseene, men Halden kommune er eier av bygningen.Vi jobber nå med å finne den beste løsningen for den videre organiseringen av restaureringen, kommenterer Jens Bakke  til Halden Arbeiderblad.

Last ned: 2017-11-10 Halden Arbeiderblad - Konservativen kulturminner for alle 1