Kulturminner langs Haldenkanalen

Torsdag 2. november kl. 19.00 inviteres alle interesserte til Borgfoss i Tistedalen. Der lanserer vi boka "Kulturminner langs Haldenkanalen", og forfatter Grete Brustad Nilsen forteller.

Borgfoss, Tistedalens Musikforenings historiske lokale, er ikke tilfeldig valgt. Borgfoss ligger rett ved Svanedammen, som er den sydlige enden av Haldenkanalen. Kanalen og vassdraget har gjennom generasjoner bundet sammen folk og bygder fra Halden i Sør til Aurskog-Høland i nord.

Sporene etter den menneskelige aktiviteteten rundt kanalen er nå samlet i bokform. Grete Brustad Nilsen har i flere år reist rundt, fotgrafert og dokumentert ikke bare selve kanalen, men også festningsverk og kirker, møller og gruver, forsamlingshus og skoler, og mange andre fysiske minner som fortsatt finnes i landskapet.

Disse kulturminnene er nå samlet i én bok. Det har blitt mange sider, trykt i stort format - boka veier nesten to kilo. Ikke minst de mange bildene bør gjøre den populær. Her er både gamle bilder i svart hvit, men også mange nyfotograferte i farger som skildrer folk, hus og båter og spor etter mange aktiviteter. Boka koster 450 kr.

Torsdag inviteres alle med interesse for kanalen til lanseringen - spesielt invitert er flere som har hatt et langt liv i arbeid langs kanalen. Vi serverer kaffe og litt å bite i, og arrangementet er gratis og åpent for alle.