Snublestener i Halden

I samarbeid med Jødisk Museum har Fortidsminneforeningen Halden har tatt initiativ til nedsetting av snublestener til minne om de tre jødene fra denne byen som ble drept under andre verdenskrig.

Det var tre jøder i Halden som alle ble deportert og drept under andre verdenskrig: Sjokoladehandler Moritz Jaffe og de to søsknene Fritz og Toni Hammerschlag. Moritz Jaffe var født og oppvokst i Norge, Hammerschlag-søsknene hadde kommet hit som flyktninger fra Tyskland i 1939. De ble alle arrestert høsten 1942, ført til Oslo og videre til Tyskland, for så å bli drept i Auswitch.

Den tyske kunstneren Gunter Demnig har tatt initiativet til nedsetting av "snublestener" til minne om nazismens ofre i Europa. Så langt har han satt ned 58 000 slike små minnesmerker rundt om i Europa, og 6. juni satte han ned snublestener i Halden.

Fortidsminneforeningen hadde tatt initiativ til nedsettingen i Halden, og samarbeidet med Jødisk Museum om det praktiske rundt arrangementet. Halden kommune og Berg Sparebank hjalp til med det økonomiske, og teknisk etat med det praktiske.

NRK Museum laget et program om nedsettingen av disse snublestenene. Dette kan høres her https://radio.nrk.no/serie/museum/DKOS01002316/04-06-2016#