Antikvarisk vernefond Rogaland

Private eiere av kulturminner i Rogaland kan søke antikvarisk vernefond om støtte.

Om fondet

Fondet ble opprettet i forbindelse med Rogalandsavdelingens 75-års jubileum i 1987. Styret forvalter Vernefondet sammen med Konrad Foldøys fond som har nært sammenfallende formål. Til sammen er markedsverdien av kapitalen i de to fondene noe over av 5 millioner kroner. Avkastningen av fondene skal med visse begrensninger brukes som tilskudd til prosjekter for vern av bygninger og anlegg av antikvarisk interesse i Rogaland.

Over tid har det vært gitt tilskudd i størrelsesorden 10 000 til 50 000 kroner til omsøkte private prosjekter. Søkerne har hittil mer eller mindre tilfeldig blitt klar over denne tilskuddsmuligheten. Nå ønsker styret mer systematisk å søke opp kandidater for tilskudd.

Prosjekter som kan søke støtte

Siden fondene rår over begrensete midler, er styret desto mer bevisst på hvordan tilskuddene brukes. Målet er å heve den antikvariske kvaliteten ved forvaltningen av tilskuddsobjektene. Størst interesse har derfor prosjekter der det er risiko for feilskjær, og der stimulans i antikvarisk retning kan virke inn på resultatet. Vi knytter klare vilkår til tilskuddene, og har i mange tilfeller også gitt antikvarisk konsulenthjelp på byggeplassen.

Søknadsfrist og kontaktinfo

Søknader behandles 15. april og 15. oktober hvert år. Relevante søkere kan henvende seg til Ingeborg Foldøy Solli (styreleder) på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..