Årsmøte og kurskveld i tårnet til Tobias!

I Rogaland avdeling er de effektive: byvandring, årsmøte og tre timers kurs på en og samme dag.

Fortidsminneforeningen sentralt tilbyr alle avdelinger og lokallag påfyll som skal styrke oss i foreningsarbeidet og gjøre medlemskap og frivillig innsats enda mer givende. Torsdag 9. mars arrangerte vi kurskveld i Stavanger, i toppen av Valbergtårnet, selveste inspirasjonskilden til Thorbjørn Egners Tobias i Tårnet i Kardemomme by!

Rogaland avdeling kombinerte to ting denne dagen; årsmøte og kurs. Og før det igjen var det også tid til byvandring. Omvisningen begynte i Stavanger domkirke, før fortellerglade Rune Helgø i Stavanger Guideservice tok oss med innom Køhlers byhus og Norges eldste aktive bedehus - før vi etter hvert endte opp i kveldens møtelokale: branntårnet fra 1850-53.

Kveldens fire temaer

Foreningens oppgaver er mangfoldige og det er mye man kan trenge å snakke om. Kvelden program hadde følgende fire stikkord: organisasjonen, vernearbeid, kommunikasjon og medlemsaktiviteter. Hvordan fungerer Fortidsminneforeningen som organisasjon og hvordan aktiviserer vi medlemmene? Hva er gangen i en planprosess i en kommune og hvordan kan vi påvirke utfallet? Hvordan fange medias interesse? Hvordan får vi bedre kontakt med våre medlemmer? Denne kvelden snakket vi også om smarte vervetips og ideer til populære arrangementer.

Organisasjonsopplæring – eller «påtår» som vi også kaller det – skal arrangeres flere steder i landet. Første kveld ble lagt til Drammen 16. februar. De neste ukene står Bodø (16. mars), Hamar (28. mars) og Trondheim (31. mars) for tur.

Fra foreningen sentralt stilte Hedda Skagen Paulson, Kristin Brekke Ignacius og Trond Rødsmoen.