Bygningsvernmesse Stavanger

Stavanger lokallag har gjennomført regionens første bygningsvernmesse

Lørdag, den 22.9.2018 spredde seg lukten av kjerneved og linoljemaling i det gamle fjøset på Holmeegenes. Det var om lag 90 besøkende som var innom i løpet av dagen for å mingle blant utstillingsbordene og høre på en rekke korte foredrag. "Det ble akkurat så hyggelig som vi hadde tenkt oss det!" sa en godt forøyd Michael Heng fra Stavanger lokallag.

Fortidsminneforeningen sammen med byantikvaren hadde invitert 14 lokale håndverksbedrifter til å vise hva de kan tilby når det gjelder rehabilitering av gamle bygg. Tradisjonelle bygg har mange kvaliteter: de skaper trivsel og et godt bomiljø, forteller en historie, materialbruken var miljøvennlig uten at man tenkte over det og med rett vedlikehold har de fleste en levetid som moderne bygg bare kan drømme om. Men tradisjonelle bygg krever kunnskap – kunnskap som mange huseiere og dessverre heller ikke alle håndverkere ikke har lengre.

«Vi ser dessverre alt for ofte at eiere av gamle hus vil vel, men får dårlige råd eller velger det som er lettest tilgjengelig.» Knut Grøttland hos Byantikvaren i Stavanger mener derfor at det er viktig at de som eier gamle hus får hjelp og veiledning. Og ikke minst tips hvor man får tak i de rette materialene og de rette fagfolkene.  Bygningsvernmessen skal være møteplassen hvor huseierne kan treffe håndverkerne som har spesialisert seg på tradisjonshåndverk.

Et program med korte foredrag om forskjellige temaer informerte om temaer som er interessante når man restaurerer et hus: listverk, maling og tapet, informasjon om støtteordninger og informasjon fra byantikvaren.

Britta Goldberg fra Stavanger lokallag var spent på hvordan arrangementet ville bli tatt i mot: «Vi hadde håpet at vi ville treffe et behov og er veldig fornøyd med responsen. Nå har vi ambisjoner om å etablere bygningsvernmessen som et årlig arrangement.»

Vi hadde med oss:

Farger i harmoni - Maling, tapet, konservering

Meling - Dører, vinduer, trapper

Høie Ueland - Tradisjonstømrer

Kjernebygg - Tradisjonshåndverker

Murmester Haldor Meling - Murmester

MUST - Vindusrestaurering

Blikkteknikk - Beslag/ takrenner

Riska Sagbruk - Lokale trevarer

Riska Tredreier - Treprodukter

Terje Gordon - Treskjærer

Stiftelsen Engøyholmen - Tradisjonshåndverk

Industri & Maritim Service - Gjerder, porter mm.