Elever lærer om lokal byggeskikk

Forrige uke var elever fra Bryne videregående skule ved bygg- og anleggsteknikk på dagskurs på Raunefjell for å lære om bygningsvern.

Raunefjell-prosjektet har fått tilskudd fra programmet Kulturminner for alleDet er lagt vekt på kompetanseoverføring i prosjektet, blant annet gjennom samarbeid med Bryne Vgs. Skolen ønsker å delta med elever i prosjektet for å skape interesse og kunnskap om historiske bygg.

Arkitekt Reier Carlsen foreleser for interesserte elever på Bryne videregående skule ved Bygg- og anleggslinjen.

Studie av fasadeoppbygging

Studie av fasadeoppbygging.

Dagskurs for Bryne videregående skule.

Raunefjell

Raunefjell er et fraflyttet gårdsbruk og består av jærhus, låve, uthus og tun. Jærhuset er oppført i tømmer hvor første byggetrinn skriver seg fra ca. 1830- tallet, og er slik et av få gjenværende jærtun fra 1800 tallet som ennå står. Før forfallet blir uopprettelig har Fortidsminneforeningen bestemt seg for å redde tunet og gi det et nytt liv inn i fremtiden.

Bygningene har vært hjemmet til mange forpaktere og heiegjetere opp gjennom tidene. Det var i sin tid barndomhjemmet til Mauritz Kartevoll. En av de mest bemerkelsesverdige jærbuer som gikk fra å være ung gjeter til ordfører, samfunnsbygger, oppfinner og mineralekspert. Denne historien sammen med vår lokale gamle byggeskikk skal fortelles her.

Prosjektet gjennomføres i samarbeid med ARC arkitektur