Vandalisme i Egersund

Eigersund kommune vil rive det gamle skolehuset. Fortidsminneforeningen mener det vil være vandalisme. Meningene er sterke om Klokkergården på Helleland.

Vedtaket i Planteknisk utvalg om å rive Klokkergården på Helleland sendte sjokkbølger inn i Fortidsminneforeningen. Saken ble tatt opp på eventuelt av Tor Arne Gya (Sp) og ble enstemmig vedtatt.

– Det er noe trist over gamle hus som blir stående forlatt og til nedfalls langs hovedveien. Nå er Klokkergården en skamplett på bygda og bør rives, sier Gya.

– Sjokkerende, sier Øyvind Nilsen i Fortidsminneforeningen.- Politikerne kan umulig vite hva slags klenodium av et hus de vil jevne med jorda.

Kristian Nesvåg og Øyvind Nilsen forteller et kommunen nekter Fortidsminneforeningen adgang til Klokkergården.

Lang historie

Klokkergården har lenge vært et problem for Eigersund kommune. Huset, som trolig er fra før 1850, er Hellelands eldste skolebygning. Ingen er uenig i at huset kunne hatt muligheter, det er plasseringen som skaper problemer. Det ligger nemlig bare noe få meter fra E 39 like ved Bens kafe. Nå anlegges en gang- og sykkelsti fra boligområdet ved Bens og til Krossmoen. Da havner det gamle huset på ei øy mellom sykkelstien og Europaveien.

Forslaget, som politikerne i Eigersund sier nei til, er å anlegge sykkelstien i en liten sving bak huset og foran uthuset.

– Det ser politikerne på som et problem. De burde heller se på det som en mulighet. Med en sykkelsti over tunet kan huset komme til nytte igjen, sier Kristian Nesvåg i Fortidsminneforeningen.

Klokkergården

De forstår seg ikke på Eigersund kommune. De trodde forståelsen for å ta vare på gamle hus var større. Nå frykter de at det foregår et spill bak kulissene i kommunen som skal ende med riving.

– Det er jo litt rart at vi ble lovet nøkkel til huset i dag, men så ble løftet trukket tilbake i siste liten. Vi hadde jo tenkt å vise pressen detaljer som hadde underbygget våre argumenter om bevaring, sier Øyvind Nilsen.

Han er selv hedlandsbu og han mener bestemt at det ikke stemmer at alle på Helleland vil rive «raben».

Skamplett

Det er ikke Tor Olav Gya enig i. Han tror at hedlandsbuene er lei av å se huset stå og forfaller like ved hovedveien gjennom bygda.

– Hvis Fortidsminneforeningen vil overta huset og holde det i stand, flott, supert, da er alle enige, problemet er bare at slike grupper vil verne, men når de har fått vern, forsvinner de igjen. Så sitter kommunen igjen med regningen.

Nå mener han huset er en skamplett på den vakre bygda og at det er på tide å skjære gjennom. Huset må bort.

– Jeg tror aldri jeg har fått mer støtte i noen saker, enn i denne. Det blir helt feil hvis Eigersund kommune skal bruke store beløp på dette huset, når ingen vil bruke det, sier Gya.

Vil høres

Egersund er en av Norges største trehusbyer. Kristian Nesvåg mener at det er svært viktig at Fortidsminneforeningen høres i saker som gjelder de gamle husene.

– Vi bør høres når kommunen vil gjøre noe så dramatisk som å rive en gammel klokkergård. I denne saken har vi ikke hørt noe som helst, sier han.

For 26 år siden var det meningen å gjøre Klokkergården om til et kultursenter. Den gang brukte velforeningen, og enkelte andre, huset. Så døde aktivitetene hen. Siden har huset stått til nedfalls. Det er kommunen som eier Klokkergården på Helleland.

Kilde: http://www.aftenbladet.no/lokalt/Er-dette-en-kulturskatt-eller-ei-ronne-538208b.html?spid_rel=2