Statsråd Helgesen besøkte Hestad kapell

Vi inviterte Vidar Helgesen, ministeren med ansvar for landets kulturminnevern, til vår eiendom Hestad kapell for å snakke om nettopp det: kulturminner.

I travle valgkamptider er det ikke lett å få en minister i tale, men det klarte Fortidsminneforeningens generalsekretær Ola H. Fjeldheim og styreleder Margrethe C. Stang tirsdag 8. august. De hadde invitert klima- og miljøminister Vidar Helgesen (med hyggelig politisk følge) til idylliske Hestad kapell i Gaular kommune i Sogn og Fjordane.

IMG 6826 liteKapellet er en av Fortidsminneforeningens 39 unike eiendommer, i stor grad tatt vare på av foreningens medlemmer gjennom dugnader og holdt åpen til glede for turister og lokalbefolkning. Kapellet er fra 1805, reist delvis med bygningsdeler fra en stavkirke som sto på plassen tidligere, og har fantastisk beliggenhet med vann på begge sider. Første skriftlige kilde om et kirkebygg på dette stedet er et pavelig regnskap fra 1327. Fortidsminneforeningen overtok Hestad kapell i 1917. Ministeren fikk høre kapellets historie og se på dens mange spennende detaljer.

At kapellet er åpen for publikum – og vedlikeholdt – er imidlertid ingen selvfølge. Dette krever økonomiske ressurser, og det var naturlig nok et av temaene for møtet med ministeren. Fortidsminneforeningen har som mål å bli anerkjent som det friluftsmuseet vi faktisk er – vi har blant annet den største samlingen hus fra middelalderen i landet – og med «anerkjent» mener vi å få de bevilgende myndigheter til å gjøre foreningen til en fast post på listen over museer i statsbudsjettet.

5 mill. til museumsdrift i 2017

Fortidsminneforeningens museumsstrategi ble lagt i 2014, og har blant annet resultert i ekstraordinære bevilgninger til museumsdrift to år på rad: 2 millioner kroner i 2016 og 5 millioner kroner i 2017. Møtet ved Hestad kapell var en anledning til å takke statsråden for dette. Vi er på vei mot målet.

Men det var også en anledning til å snakke om kulturminnevern generelt. Fortidsminneforeningen arbeider for økte bevilgninger til feltet som helhet, og særlig ser vi verdien av å øke budsjettet til Norsk kulturminnefond, som i den siste stortingsperioden har økt markant og nå for første gang er på totalt litt over 100 millioner kroner.

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen sa seg godt fornøyd, både med orienteringene og det han fikk se og oppleve på Hestad.

hestad alle liteMinister med vertskap og følge: Fra høyre generalsekretær Ola H. Fjeldheim, klima- og miljøminister Vidar Helgesen, Åshild Kjelstad Seljesæter i Fortidsminneforeningen Ytre Sogn og Sunnfjord lokallag, styreleder Margrethe C. Stang, Frida Melvær, ordfører i Askvoll, Anne Lilleaasen, lokallagsleder i Gaular Høyre, Mathias Råheim, ordfører i Gaular, og Vidar Grønnevik, fylkesleder i Sogn og Fjordane Høyre. Foto: Ingvar Torsvik Myrvollen