Frykter rasering av verneverdige bygg i Tromsø

De tre byggene på den gamle verftstomta i Skansengata er foreslått vernet – men nå er de så endret og ribbet at det trolig ikke lenger er vits. Det sier leder i Fortidsminneforeningen i Troms.

– All panel er fjernet og byggene er ribbet helt ned til tømmerkassene. Det er ikke utført på en antikvarisk god måte, sier Jos Kögeler.

Kögeler sier at en god antikvarisk måte tilsier at man skal bruke så mye av det opprinnelige bygningsmaterialet som mulig – og dersom dette er i for dårlig skikk så skal man bruke kopier som er så lik originalen som mulig. Revet alt det gamle – Det har man ikke gjort i Skansengata. Der har de revet omtrent alt av det gamle, sier han. I vår skal det legges fram en detaljreguleringsplan for Verftsområdet, og de tre bygningene langs Skansengata vil trolig foreslås å bli avsatt til verning. Kögeler frykter at det ikke vil være noen hensikt å gjøre dette. Ingen vits å verne lenger.

Saken er hentet fra iTromsø. Les hele i PDF

Last ned: itromso20180125 rasering jos