Salgsutstilling av Mæhle-samlingen til inntekt for Jorderik

Publisert 27.02.2020

Grunnet korona-situasjonen er dette arrangementet avlyst

Arvingen etter kunstneren Ole Mæhle har donert 870 malerier, litografier og skisser til Fortidsminneforeningen. Helgen 20. til 22. mars kan du sikre deg et eller flere av disse: Alle inntektene fra salget går til istandsettingen av kunstnerhjemmet Jorderik i Lillehammer, der kunstneren levde og virket store deler av sitt liv.

Kunsthistoriker Nina Castberg Bråthen har fått oppdraget med å vurdere samlingen etter maleren og kunstskribenten Ole Mæhle ((1904–90). Den består av arbeider i alle typer teknikker og formater, fra oljemalerier, akvareller, blandingsteknikker og litografier til helt enkle, usignerte blyantskisser.

Bråthen har foreløpig antydet at de fleste bildene prises fra kr 500 til kr 3000, men tror at enkelte av de beste bildene vil gå for mer enn dette. Her er det ikke en øvre grense, det er markedet som bestemmer. I motsatt ende har vi de enkle, men dekorative blyantskissene som kanskje vil gå for en 100-lapp eller to.

Her er det med andre ord mulig å gjøre et kupp! Ved å gi et bidrag til Jorderik-prosjektet får du samtidig et kunstverk knyttet til eiendommen som takk.

Motivene er svært varierte, og de fleste er figurative fremstillinger av natur og landskap. Mange er fra Bøverdalen, Jotunheimen og Lillehammer-området, og også fra hagen i Jorderik. Men her er også mer eksotiske motiver fra Mæhles utenlandsopphold i Marokko og på Kreta og Sicilia. Her er også bilder fra skjærgårdslivet i Bamble, der familien hadde landsted.

Samlingen er donert av Therese Mæhle, barnebarn av Ole Mæhle. Inntektene fra kunstsalget går til restaureringen av kunstnerhjemmet Jorderik i regi av Fortidsminneforeningen. Salget vil foregå i Kulturhuset Banken, som stiller gratis lokaler til rådighet.

LES: MÆHLE-SAMLINGEN SELGES TIL INNTEKT FOR JORDERIK

PROGRAM

(Med forbehold om endringer)

Fredag 20. mars