"En tidsreise med Frogner kino"

Se video: Restaurering av Frogner kino.

Restaurering av fasadedører Frogner Kino, Oslo.

Tilbakeføring av kinoens inngangsparti. Det er da snakk om å restaurere to doble originale svingdører og å gjenskape 3 doble svingdører til inngangspartiet, til inngangen til konditoriet og én mellom foaje og konditori. De originale smijernsportene skal restaureres og baldakinen skal også gjenskapes og etableres basert på historiske tegninger og fotografier.

Frogner Kino åpnet i 1926. Gården i Frognerveien 30 ble byggemeldt i 1923 og arkitekt Kristen Rivertz tegnet både leiligheter og forretninger. Arkitekt Lars Backer fikk senere oppdraget med å innrede kinoen og tegnet om vestibylen og salen.

Kulturminner for allmennheten:
Frogner kino er nå under full rehabilitering. Frogner Kino skal igjen bli kino. De fremtidige samarbeidspartnere er Nasjonalbiblioteket, Den norske opera og ballett, Oslo Bymuseum, Teatermuseet og den Kulturelle skolesekken.

Kompetanseoverføring:
Kamilla Bulie (avdelingsleder) med sine studenter fra møbelsnekkerlinjen og ”Kunst, design og arkitektur” ved Munch VGS. Skal være med i restaureringsarbeidet på dørene.

Det blir inspirasjonsdager i Københavnergata på Rodeløkka hvor restauratør Anne-Cathrine Hagen først vil beskrive hvordan man kan lage tilstandsrapport, og senere kursing og opplæring i hvordan å gjenskape dører til sitt vakreste som i 1926. Samtidig må restauratør dokumentere videre til møbelsnekker, som skal reprodusere de resterende 6 dørene vi skal produsere. Elevene avslutter med å være med på monteringen av dørene i fasaden, med de nye, til sammenligning og forhåpentligvis entusiasme for godt arbeid over det hele.

Det vil samtidig i møte med ”dørene” være et møte med en rekke typer interiør på kinoen, som skal gjenskapes, og vi skal ikke se bort ifra at der kan være muligheter for helgejobbing når de 400 stolene skal pusses og lappes og lakkes senhøstes inne på kinoen.

Tilskudd fra Kulturminner for alle 2018: 260 000 kr