Kurs i vindusrestaurering på Sinjarheim

Kurs i vindusrestaurering

vindusrestaurering sinjarheim

I de varme julidagene inviterte prosjektleder Håkon Gøthesen elever fra Sogn jord- og hagebrukskule til kurs i vindusrestaurering. Elevene var oppe på gården for å lære om gårdsdrift, geitehold og ysting av både kvit- og brun ost. Mellom melkingen av geitene fikk elevene prøve seg med varmelampe for å fjerne gammel kitt, samt å ta ut glassene. Vinduene kom fra gården Teigen, som ligger på andre siden av dalsøkket for Sinjarheim. Det var en del tretekniske arbeider som måtte gjøres da en del av vinduene var i relativt dårlig stand: spunsing, tilpasning, forsterkning og reparasjoner.

Også i fjor ble det restaurert vinduer på Sinjarheim. Disse vinduene måtte kittes om på nytt, ettersom kjøttmeisen hadde spist opp nesten all kitten som ble lagt på da. Håkon forklarte at det er fettet fra linoljen som er næringsrikt for fuglene, og at de derfor elsker å spise opp kitten hans. Men Håkon har et triks; Vi blandet en god dose med pepper inn i deigen. Det liker ikke fuglene, vi får se om det stopper dem.

IMG_5906.jpg .         IMG_5902.jpg

Lars Erik fra Kulturminner for alle var også med på kurs for å lære mer om verktøyene man bruker. Det er mange ulike varianter. Høvler, stemjern, varmelampe, kittkniv, barberkniv, og tang.

Magnus Ullnæss, arkitektstudent fra Oslo, var også med på Sinjarheim. Han var på kurs i lafting med instruktør Michael Dyke. De arbeidet med istandsetting av den gamle låvebygningen. Den ene veggen hadde rast sammen, og måtte derfor forsterkes med en strekkfisk, samt noe utskiftning av råteskadet trevirke. Magnus måtte opp nesten 500 meter oppi ura ovenfor tunet for å felle et tre. Det er lett å forstå at de har vært nøysomme med materialene oppe på gården. Sinjarheim ligger særs avsides fra mye og det har satt sitt preg på stedet.

Magnus og Michael med laftestokk.jpeg

Håkon arbeidet også med å forlenge noen av sengene, som var alt for korte til å kunne brukes i dag. Plutselig oppdaget han at gavlen på den ene sengen hadde noen rare merker på seg. Det viste seg å være vinduslemmen fra kårstua! Man ble vel kreativ og oppfinnsom av å ikke ha tilgang til materialer.

Det har vært en strålende helg og vi ser frem til å se resultatet av arbeidene som gjøres. Vi vil oppfordre alle som måtte ta turen forbi Sinjarheim i sommer til å se seg litt rundt på tunet.

IMG_5833.jpg