Losbåten Nøtterøy på Trebåtfestivalen i Risør 2018

Losbåten Nøtterøy på Trebåtfestivalen i Risør.

Mange trebåter var å se i havnen i Risør

I begynnelsen av august ankom Losbåten Nøtterøy sitt fødested; Risør. Losskøyta Nøtterøy ble bygget 1929 hos Christensen & Moens båtbyggeri i Risør.  Det er trettifemte gang det arrangeres trebåtfestival i Risør. Festivalen er et mekka for båtinterresserte og entusiaster for kystkultur. Det var arrangert alt fra konserter til regatta. Kongens båt Stjernen var også tilstede.

Stjernen er kongens båt

UNG NORGE som har prosjektet i Kulturminner for alle med at skroget på losbåten skal dreves var sterkt representert med kapten Eivin Sundal og tre frivillige som mannskap. De frivillige heter Kaja, Ronja og Claudia og er engasjerte for å glede barn og unge som enten har falt litt utenfor eller er fosterhjemsbarn eller i en eller annen kontakt med barnevernsinstanser. På festivalen brettet de ermene opp og lagde et tegneverksted i et telt på bryggen sentralt i havnen. Her kunne alle få slå seg løs med fargelegging, bretting, tuspenner og glitter. Hvis du ønsker kan du lese mer om de fine arbeidene som gjøres i den ideelle organisasjonen på deres nettsider. Klikk her.

Losbåten Nøtterøy er Kulturminner for alle sin første båt som har fått tilskudd. Vi ser frem til å se hvordan det vil gå med arbeidene som mest sannsynlig vil starte til høsten.

UNG NORGE sitt telt på bryggen i Risør

Fortidsminneforeningen var også til stede for å spre informasjon om hvilke prosjekter vi har i kystlandskapet. Vi ønsker å slå et slag for kystkurltur og bevaring av gamle båter og kystlandskap. Kulturminner for alle engasjerer seg også i å bevare båtbyggerfaget. Vi ønsker at fler vil velge praktisk håndverker utdanning, og gjerne gå i lære for å mestre trebåtbygging. Dette har vært en stolt og viktig del av vårt lands historie siden vikingtiden og frem til i dag. Nå står faget i fare for å svinne hen.

Fortidsminneforeningen vil også slå et slag for kystkulturen og gamle trebåter

Fortidsminneforeningens generalsekretær Ola Fjeldheim kom også til Risør for å delta i et debattpanel om "kystkultur i endring". Trebåtfestivalen vil gjerne være arena for en debatt om hvordan forvaltningen og de frivillige kan løfte vår maritime kulturarv på. I debattpanelet satt representanter fra kulturminneforvaltningen. Leder Forbundet Kysten, Asgeir K. Svendsen, Generalsekretær Norges Museumsforbund, Liv Ramskjær, Forfatter og kystkulturforvalter Jo Van der Eynden, Ordfører Risør Kommune Per Kristian Lunden, Fylkespolitiker Jon Olav Strand, Båtbygger Ole Jacob Broch, Risør Båtbyggeri, Leder av Kystlaget Bragdøya Tore Berntzen og Styreleder i Risør Trebåtfestival, Lars Grønvold.

Debattpanelet

Fylkesmannen i Agder, Stein A. Ytterdahl var debattleder. Det kom frem mye spennende og konstruktivt som festivalledelsen tok glede av. Det er ingen tvil om at det vil lønne seg å fokusere på unge for å få gitt maritim kulturarv et løft. Her er Ola Fjeldheim og Leder Forbundet Kysten, Asgeir K. Svendsen i en alvorlig mine. En del av debatten gikk også ut på at det kun var én kvinne representert i panelet, og hvorledes det reflekterte forvaltningen.

Asgeir og Ola

Noen av arbeidene som skal gjøres på båten ble allikevel startet opp under Trebåtfestivalen på en litt tilfeldig måte. Ella Mørtsell som tidligere har deltatt på Kulturminner for alle sin Workshop i Bergen er trebåtbyggelærling på Oselvarverkstaden. Hun var med som utstiller for å demonstrere tradisjonelle håndverksteknikker i trebåtbyggefaget. Da hun fikk se båten ble det raskt gjort en avtale om å få hjelp til å bytte ut et råttent bord. Materialer ble bestilt fra Moen trebåtbyggeri, der Nøtterøy en gang ble bygget, og arbeidene begynte allerede dagen etter. Det nye bordet ble senket ned i saltvannet i en drøy time før Ella gikk i gang med høvel og øks for å forme treverket. Reparasjonen var gjort på litt under fire timer, og mange nysgjerrige tilskuere fikk være med på en helt praktisk demonstrasjon av hvordan håndverkerne arbeider - uten et eneste elektronisk hjelpemiddel.

Ella snekrer på kaia for å reparere et råttent bord   Ella arbeider med å forme treverket som har ligget i saltvann og trukket.

Her kan man se det fine resultatet. Nå gjenstår det bare at kapteinen finner frem malingspannet sitt.

FØR                                                                    ETTER

Før   Etter