Mer heder til foreningen: Vant EUs Grand Prix i Paris

Gratulerer til alle medlemmer! Ikke bare én, men TO PRISER kunne Margrethe C. Stang ta imot på vegne av Fortidsminneforeningen i Paris tirsdag kveld.

EU og Europa Nostras årlige kulturminnekongress skjer denne uken, og høydepunktet er alltid utdelingen av årets priser for innsats innen europeisk kulturminnevern. Seremonien var lagt til det vakre og nyrestaurerte Théâtre du Chatelet, der de fleste av oss som jobber i foreningens var på plass. Vi kunne juble over Europa Nostra-pris i kategorien Særlig innstas (Dedicated service) og en av kveldens 7 Grand Prix-tildeligner, EU-kommisjonens høyetse utmerkelse innen kulturminnevernet. For en utrolig anerkjennelse i et jubileumsår!

«Dette handler ikke om monumenter, men om mennesker», sa Margrethe C. Stang i takketalen og hilste spesielt til foreningens 7000 medlemmer og frivillige. Stang la også vekt på betydningen en slik anerkjennelse har i året foreningen feirer 175 år.

IMG 2751 liteSju glade vinnere av EU-kommisjonens Grand Prix. Mottakerne  er valgt fra de 25 vinnerne av Europa Nostra-prisen.

Europa Nostra delte ut i alt 25 priser for 2019. Sju av prisvinnerne ble også hedret med hver sin Grand Prix, som deles ut av EU-kommisjonen, denne kvelden representert ved Tibor Navracsics, kommisjonær for utdanning, kultur, ungdom og sport. Styreleder Margrethe C. Stang i Fortidsminneforeningen tar imot pris fra Placido Domingo, president i Europa Nostra.

DSC 8998 lite

Seremonien var lagt til det vakre og nyrestaurerte Théâtre du Chatelet

DSC 9028 copy

Fortidsminneforeningens ansatte kan glede seg over to priser denne kvelden: iEuropa Nostra-pris i kategorien Særlig innsats og EU-kommisjoens Grand Prix. .