«European Heritage Awards/Europa Nostra Awards» 2019

EU-kommisjonen og Europa Nostra har lagt ut dokumentasjonen for neste års konkurranse ca. 15. september på sine hjemmeside.

Se http://www.europeanheritageawards.eu/apply/ Der finner man nærmere detaljer om nødvendig dokumentasjon og søknadsskjema.

Endelig tidsfrist for innsendelse av dokumentasjonen vil i 2018 være 15. november. Juryene vil ventelig møtes i mars, og pristildelingen vil finne sted under Den europeiske kulturminnekongressen i Sibiu (tidligere Hermanstadt), Transylvania, Romania på ettersommeren 2019 Hvem kan søke? Nominasjoner kan sendes inn av organisasjoner og enkeltmennesker. Styret i Europa Nostra Norge har en tradisjon for finne frem gode kandidater, men vi erfarer også at norske prosjekter belønnes uten at styret har vært involvert i nominasjonen. Målet med tildeling av Europas Kulturminnepriser/Europa Nostra Awards (frem til 2018 kjent som EUs kulturminnepris/Europa Nostra Awards) er å fremme høy kvalitet på gjennomføringen av bevaringsprosjekter i Europa, stimulere til utveksling av kunnskap og faglige ferdigheter og få frem de gode eksemplene - «best practice». Innenfor de enkelte feltene sørger opplegget for at det skapes større bevissthet og verdsettelse av Europas rike og mangfoldige kulturarv. Det bidrar også til en større forståelse i befolkningen for å ta bedre vare på kulturarven vår. Hvert år deles det ut ca. 30 priser til fremragende prestasjoner innenfor kulturminne-feltet. Blant disse vil inntil syv motta EU-kommisjonens Grand Prix, som utgjør et premiebeløp på 10.000 Euro. Alle prisvinnerne mottar en plakett. I de senere årene har man også delt ut en publikumspris på basis av en «on-line avstemning», åpen for befolkningen i hele Europa. Det deles ut priser i fire klasser: • Klasse 1. Bevaring, inkluderer bevaring, oppgradering og tilpasning til ny anvendelse av fysiske kulturminner og kulturlandskap. Prosjektenes avslutning må ha funnet sted i løpet av de tre siste årene. • Klasse 2. Forskning, digitalisering og vitenskapelig publisering, som har betydning for bevaring og sikring av den europeiske kulturarven. • Klasse 3. Særlig innsats fra enkeltmennesker eller organisasjoner. Her dreier det seg om en helt spesiell innsats over lang tid for å ta vare på, forvalte og styrke kulturarven eller enkeltstående kulturminner. • Klasse 4. Utdannelse, praktisk trening og bevisstgjøring, som belønner fremragende opplegg for utdannelse, trening og bevisstgjøring innenfor fysisk og immateriell kulturminnebevaring. Opplegget må fremme og bidra til en bedre forvaltning av kulturarven. Hver klasse har sin egen jury med frivillige og uavhengige spesialister fra hele Europa. Sammen med saksdokumentene for hvert enkelt prosjekt som er sendt inn til juryens vurdering, skal det foreligge en vurdering fra en uavhengig fagperson som har besøkt og kjenner prosjektet. Hjemmesiden www.europeanheritageawards.eu viser bredden og kvaliteten på tidligere års prisvinnende prosjekter (2002-2018). I 2017 utga Europa Nostra Norge et hefte som omtaler alle norske prisvinner (1978-2017). Se: http://www.europanostra.no/prisvinnere/priser-i-norge Kontaktperson: Erik Schultz mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. Styreleder Europa Nostra Norge

Her kan du søke