Foreningens nye maskot trenger et navn!

En flaggermus med supervernkrefter kommer snart susende. Den nye maskoten er del av Fortidsminneforeningens satsing på barn og unge og skal lanseres under foreningens 175-årsjubileum i 2019.

Tekst: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., rådgiver i Fortidsminneforeningens museums – og eiendomsavdeling

Den lille flaggermusa av arten brunlangøre blir den gamle Urnesløvens nye medhjelper i opplegget som har fått navnet «Urnesløven og flaggermusa med supervernkrefter». Og det blir ikke bare én enslig flaggermus, men en hel flaggermusfamilie av små flyvende vernevenner som viser vei til foreningens eiendommer. Brunlangøreflaggermusa har svært store ører og er godt egnet for en karakter som får med seg «alt» som skjer der den suser av sted i nattemørket.

Fortidsminneforeningens formidlingsstrategi 2018-23 er nylig vedtatt. Den nye barnemaskoten er en del av et bredt arbeid med å gjøre foreningens eiendommer og historier interessante og attraktive for barn, barnefamilier og unge, og bidra til å vekke og engasjere neste generasjons kulturminnevernere.

Dok2 2

Flyttet inn i verdensarven

Ideen til barnekonseptet har sitt opphav i at Urnes stavkirke faktisk har hatt besøk av flaggermus av arten brunlangøre. Flaggermusa var nok kun på kortvarig besøk, men besøket avstedkom etterlatenskaper som ikke var av det gode i et bevaringsperspektiv. Det ble funnet ekskrementer ved en av stavene og man mistenker at dette påvirket konstruksjonen negativt. Flaggermus er på linje med Fortidsminneforeningens medlemmer svært glad i kulturminner, og søker gjerne til kulturmiljøer og bygg av gammel årgang.

Hva skal flaggermusa hete? Sjekk navnekunkurransen nederst i teksten

Samtidig er alle norske flaggermus fredet gjennom Bonnkonvensjonen, den såkalte EUROBATS-avtalen, og Norge har gjennom denne forpliktet seg til å ta vare på flaggermusas interesser. Dette skaper dilemmaer der den som skal beskyttes har gjort noe «ulovlige» ved en periode å ha «flyttet inn» i selveste Urnes stavkirke – og attpåtil vært så uheldig å ha gjort fra seg der! Hva kan gjøres? Finne ny bolig til flaggermusa? Dette er spørsmål som barn kan engasjere seg i, og som har relevans i forhold til vern og bruk av kulturminner.

Urnesløven levendegjøres

Foreningens klassiske logo, preget med den såkalte Urnesløven, er hentet fra utskjæringene på et av stolpehodene i Urnes stavkirke. Urnesløven representerer foreningens identitet og den verdifulle universelle kulturarven ved at Urnes stavkirke har verdensarvstatus som et mesterverk innen menneskelig skaperevne.

Ved å ta utgangspunkt i historien om flaggermusa som «besøkte» Urnesløven, knytter man Fortidsminneforeningens logo og symbol inn i historien, som en synliggjøring av foreningens formål. Fra å være et fabeldyr i en kirkelig sammenheng, levendegjøres Urnesløven for barna som den mytiske gamle historiefortelleren som trenger nye vernevenner.

alle fingreflaggreVil vekke barnas engasjement

Flaggermusa har en lett kobling mot Batman med superkrefter, og vår flaggermus er utstyrt med supervernkrefter i kulturminnevernet. Den kan da symbolisere hvilke eiendommer som foreningen eier, hvilke vi har reddet og hvilke som trenger folks engasjement for å bli tatt vare på for framtida. Tanken er at barn får utdelt materiell som aktiviserer og engasjerer dem når de kommer på besøk til Fortidsminneforeningens eiendommer. Målet er at barna skal føle seg velkomne og bli nysgjerrige på kulturminner og kulturminnevern.

Urnesløven og flaggermusa med supervernkrefter utvikles i samarbeid med Miksmaster Creative, og blir en del av foreningens formidlingssatsning i jubileumsåret 2019.

NAVNEKONKURRANSE: HVA SKAL FLAGGERMUSA HETE?

Den skal naturlig nok ha en F på brystet – for Fortidsminneforeningen. Men den trenger også et navn som starter med F. Har du et forslag? Send det til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. innen 1. oktober 2018. Premie til vinneren!